Polen skjuter upp planer på höghastighetslinje

Trots att höghastighetsplanern skjuts upp ska kommer Pendolino-tåg att börja trafikera landets landets centrala stambana mellan Warszawa och Katowice under 2013. Foto: Jollyroger

Polens minister för transport, byggnation och sjöfart, Slawomir Nowak, har meddelat att landet skrinlägger sina planer på att bygga en höghastighetslinje.

EU är Polens viktigaste finansieringskälla för järnvägsprojekt, men landet hade fått höra att det bara kunde räkna stöd på omkring 30 miljarder zloty mellan 2014 och 2020. Detta gjorde att transportministeriet var tvungna att välja mellan att genomföra ett megaprojekt eller en uppgradering av befintliga linjer, som är i ett nedgånget tillstånd och släpar efter västeuropeisk standard.

Som en följd av detta beslutade Nowak att frysa allt arbete på höghastighetsprojektet fram till 2030.

Den Y-formade linjen från Warszawa till Lodz, Poznan och Wroclaw skulle ha varit 450 till 470 kilometer lång och lämpat sig för hastigheter upp mot 350 km/h. Ursprungligen så uppskattades kostnaden för höghastighetsprojektet till 20 miljarder zloty, men har nu stigit till 28 miljarder zloty och beräknas att, med inofficiella siffror, att nå 35 miljarder zloty.

Trots att den särskilda höghastighetslinjen skjuts fram, så kommer Polen att börja med passagerartrafik i hastigheter upp till 200 km/h på landets centrala stambana mellan Warszawa och Katowice under 2013, och där hastigheterna ökar till 220 km/h när de första Pendolino-tågen från Alstom levereras under 2014.