Under 2014 kommer den finska järnvägsoperatören VR öppna sammanlagt 25 nya restauranger på sina tåg. Den första DuettoPlus-restaurangvagnen började trafikera mellan Helsingfors och Uleåborg i januari 2014.
Under 2014 kommer den finska järnvägsoperatören VR öppna sammanlagt 25 nya restauranger på sina tåg. Den första DuettoPlus-restaurangvagnen började trafikera mellan Helsingfors och Uleåborg i januari 2014.
Belgien har nu slutfört installationen av det europeiska tågskyddssystemet ETCS på hela sitt huvudjärnvägsnät. Totalt...
Det israeliska teknikbolaget Rail Vision har beviljats ett europeiskt patent för ett AI-baserat system som...
Den estniska tågoperatören Elron har fått tillstånd att köra sina dieseldrivna Stadler FLIRT-tåg på det...
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av...
I samband med tidtabellsskiftet togs den nya spårvägen mellan Frihamnen och Lindholmen i Göteborg i...
Trafikverket har investerat i tre nya underhållståg, med möjlighet att beställa ytterligare två. Satsningen, som...
Sverige står inför den största järnvägssatsningen på över ett sekel. Ostlänken, den nya dubbelspåriga järnvägen...
Siemens Mobility har tecknat ett underhålls- och revisionsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör, Hector Rail...
Tre alternativa rubriker med hög klickpotential Škoda Group har utvecklat ett nytt helautomatiserat system för...
Det tredje kvartalet 2025 präglades av ett svagt resultat och fortsatt låg lönsamhet. Kombinationen av...
Trafikverket genomför ett rekordsnabbt spårbyte mellan Spånga station och Sulkyvägen vid Solvalla. På endast 75...
Trafikverket har beslutat att utnyttja det första optionsåret i det pågående järnvägsunderhållsavtalet för området Västra...
Det tyska rymdforskningsinstitutet DLR har för första gången testat sitt nya radiobaserade kommunikationssystem för virtuell...
Ett levande kulturarv på räls får nu nationellt erkännande. Museispårvägen Malmköping – MUMA tilldelas utmärkelsen...
Extrema skyfall som vida översteg järnvägens avvattningskapacitet, tillsammans med den branta terrängen, låg bakom tågurspårningarna...