Mellanöstern upplever just nu en järnvägsboom av sällan skådat slag. Från Marocko i väster, där Afrikas första höghastighetståglinje byggs, till Oman i öster investeras många miljarder dollar i järnvägs- och tunnelbanesatsningar. Varje land i regionen har meddelat att de har planer på att bygga ut järnväg eller tunnelbana och totalt går de olika projekten lös på över 200 miljarder dollar, enligt den senaste rapporten från marknadsundersökningsinstitutet Meed Insight, ”Mena Rail och Metro project 2014”, som räknat ut att konkret innebär planerna ett tillskott på 33 700 kilometer järnväg och 3 000 kilometer tunnelbana.
Flera projekt har gjort stora framsteg under 2013, framför allt i Saudiarabien där kontrakt värda 22 miljarder dollar delats ut för utvecklingen av Riyadhs tunnelbana. Avtal värda 8 miljarder dollar är också tecknade för Dohas tunnelbanesystem.
Dohas och Riyadhs tunnelbanor är de första i en rad planerade tunnelbane- och järnvägsprojekt i gulfstaterna. Det mest ambitiösa projektet är den planerade järnvägen som ska länka samman alla sex gulfstaterna från Kuwait City i norr till Muskat, Omans huvudstad i öster.