Nu genomför Railcare Logistik järnvägstransporter av 205-tons transformatorer från Norrköping till Nässjö. Uppdraget utförs som underentreprenör åt Havator.
För transporten används eget lok och förare samt en 24-axlig specialvagn med 3 operatörer inhyrd från österrikiska Felbermayr. Uppdraget har sin tyngdpunkt under årets första kvartal och slutförs under det andra.
Sydvästlänken är en 43 mil lång ledningsförbindelse som byggs av Svenska Kraftnät i två grenar mellan Hallsberg och Hurva. Dessa knyts samman i Barkeryd utanför Nässjö. Syftet är att öka driftsäkerheten i det svenska stamnätet och förstärka växelströmsnätet. Transformatorerna till Barkeryd har tillverkats av Alstom i Stafford, England.
Fram till 2025 kommer Svenska Kraftnät investera 60 miljarder kronor i nybyggnation och upprustningar av stamnätet.
Railcare Logistiks uppdrag nu är att genomföra transformatortransporten på järnväg från Norrköpings hamn till Gamlarpsterminalen i Nässjö. Havator har totalansvaret för tungtransporten. För att klara av järnvägstransporten har en 24-axlig specialvagn, en så kallad Schnabelcar, hyrts in från Österrikiska Felbermayr tillsammans med 3 operatörer som styr vagnen.
– Felbermayr har de senaste åren fått flera förfrågningar från Sverige om att hyra vagnar, men det har aldrig materialiserats. Det känns riktigt bra att vi tillsammans med Havator kan visa att Railcare med partners gör verklighet av det som är lite ovanligt, säger Hans Flodmark, Verksamhetsansvarig i Railcare Logistik.
– Med vår testtransport för Siemens Windpower före jul och nu det här uppdraget för Havator och Alstom så börjar vi etablera oss som det specialtransportsbolag vi sagt att vi skall bli, säger Hans Flodmark.