Däcksbaserade spårvagnar på årets UITP

Translohrs däckbaserade och uppdaterade ekipage på UITP. Foto: Markku Björkman

Enligt tillverkaren Translohr är ett däcksbaserat spårvagnsekipage oöverträffat när det gäller manövreringsförmåga och ifråga om driftkostnader. Mer tystgående spårvagnar ”får man leta efter” hävdade Translohrs representant på UITP. 

Fem städer använder redan Translohrs däcksbaserade spårvagnar eller kanske borde man säga spårbussar. Dessa städer är Clermont-Ferrand (i drift sedan november 2006), Padua (Italien, i drift sedan mars 2007), Tianjin (Kina, i drift sedan maj 2007), Shanghai (Kina, första tåg linje invigdes den 31 december 2009), och Mestre-Venedig i Italien, delvis i drift sedan december 2010).

Planering för ytterligare tre pågår för närvarande Saint Denis-Sarcelles i norra Paris (Translohr  är den lösning som företaget RATP kommer att utrusta sin första linje, som öppnas i år), Chatillon - Viroflay (söder om Paris) för RATP (driftsättning planerat till 2014) och Medellin (Colombia, där driftsättning är planerat till slutet av 2014)