Härnösands nya Centralstation invigd

Den nya centralen är hopbyggd med den gamla stationsbyggnaden och den nya på- och avstigningen för bussar. Foto: Dan Wikner
Den nya centralen är hopbyggd med den gamla stationsbyggnaden och den nya på- och avstigningen för bussar. Foto: Dan Wikner
"Vårt mål har varit att få en sammanhållande länk mellan tågen och bussarna, vilket underlättar för passagerarna", säger arkitekterna Ingrid Lundberg och Olof Hallberg från ABAKO arkitekter. Foto: Dan Wikner

Härnösands nya resecentrum står nu klart till en kostnad av 30 miljoner kronor. Den nya centralstationen är sammanbyggd med den gamla anrika stationsbyggnaden från 1893. Trots den stora åldersskillnaden har arkitekterna lyckats smälta samman de båda byggnaderna.

Tåg- och bussresenärerna har logistiskt varit i centrum för arkitekterna, ABAKO, som hösten 2011 tillsammans med Ramböll fick uppdraget att rita ett nytt modernt resecentrum i Härnösand.

Redan i april året därpå påbörjades byggnationerna.

– Vår utgångspunkt var att nå kommunens mål, att de resande skall se väntsalen som ett vardagsrum. Utifrån deras krav gjordes även inredningen bestående av specialdesignade tygklädda soffor. Vårt mål har varit att få en sammanhållande länk mellan tågen och bussarna, vilket underlättar för passagerarna, säger arkitekterna Olof Hallberg och Ingrid Lundberg, ABAKO arkitekter.

Det har de lyckats med och för att nå samma plan mellan entré och avgångsperrongerna för tåg och bussar finns en rullstolsramp. Genom dess längd har den en mycket liten lutning och är lätt att ta sig fram på.

Kommunens vardagsrumstanke har nåtts genom, att arkitekterna även har satsat på ett antal sittvänliga stolar och bord och tillika bänkar. Stolar och bord är tunga och gedigna och något skrap mot golv hörs inte i väntsalen.

Stora glasrutor

Den för de åkande så viktiga informationen om buss- och tågtider har iögonfallande placeringar. Samma gäller avgångsplatserna för både tåg och buss. Dessutom är stationsbyggnaden glasad ut till avgångsplatserna, vilket ökar passagerarnas möjligheter att se inkommande bussar och tåg. Huset är fullt av elektronik och givetvis visar TV- skärmar alla ankommande- och avgångstider.

Byggnadens entrédel omfattar 140 kvadratmeter med en högsta takhöjd på fem meter. Stora glasrutor ger utsikt åt tre håll samtidigt som fönstren stänger ute sommarvärmen. På yttertaken till busshållplatserna finns sju solfångare för el- och värmeproduktion. Överskottsvärmen matas ut på kommunens fjärrvärmenät och elen driver stationsbyggnadens belysning och fläktar.

Byggtid 12 månader

För entreprenören Skanska påbörjades bygget i april 2012 och 12 månader senare hölls invigningen av byggets totala yta om 300 m².

– Byggtiden var rätt så tajt samtidigt. Dessutom var det inte så mycket av raka delar. Det blev i mitt tycke en bra ändamålsenlig och vacker byggnad för de resande, säger platschef Lars Jeppsson, Skanska.

Något vi håller med om även om det exteriören tillkommer viss utsmyckning av husets ytterväggar när våren gjort sin ankomst.