Tyskland skjuter upp Stuttgart 21-projektet

Foto: DB

Den tyska regeringen utesluter inte möjligheten av uppskov med verkställigheten av ett antal järnvägsprojekt. Det gäller bland annat byggandet av Stuttgart 21, en del av Stuttgart-Augsburgs nya och uppgraderade järnväg samt "Magistrale for Europe" på sträckan Paris -Wien, inom ramen för de transeuropeiska näten.Det främsta skälet för denna är ovilja från den tyska regeringen är att ge en extra miljarder till järnvägsbolaget Deutsche Bahn för genomförande av projektet.Enligt källor nära det tyska federala Transportministeriet "ser vi för närvarande ingen tillräcklig grund", för den tyska regeringen för att gå med på Deutsche Bahns vd Rüdiger Grubes begäran om ytterligare finansiering för ett "multibillioneuros prestigeprojekt".Slutförandet av projektet hade ursprungligen planerades av Deutsche Bahn till 2020, men det har redan drabbats av förseningar, och enligt vissa prognoser kommer det inte vara klart förrän 2024.Regeringen har kritiserat  Deutche Bahn för att ha redovisat av felaktiga uppgifter när det gäller att avbryta projektet, särskilt med hänsyn till att merkostnader redan uppskattas till  2,3 miljarder Euro vilket ökar den totala förväntade kostnaden till  6,8 miljarder Euro.Projektet lanserades officiellt i april 1994. Byggnationerna påbörjades den 2 februari 2010. Konceptet går ut på att kombinera höghastighetsförbindelser från Stuttgart till andra städer genom förbättring av lokal infrastruktur och en ny centralstation i Stuttgart. Det nuvarande 17-spårsstationen ska ersättas av en underjordisk 8-spårig station.