Nya Haparandabanan invigd

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. Foto: Jens Bäckström

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm invigde på tisdagen den nya Haparandabanan.

Invigningen skedde på Sveriges östligaste järnvägsstation Haparanda. Tågturer till Kalix och till Haparandas tvillingstad Torneå på den finländska sidan om gränsen stod på programmet.

Med upprustningen och nybyggnationen av Haparandabanan skapas en viktig järnvägslänk mellan Sverige och Finland. Tack vare elektrifieringen är det även möjligt att köra tågen tystare, snabbare och mer miljövänligt.

– Vi märker redan nu ett ökat intresse från företag som vill använda Haparandabanan för sina transporter, bland annat det finländska stålföretaget Outokumpu, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverkets region nord.

Byggnationerna har pågått från 2005 till 2012. Projektet är kostnadsberäknat till drygt 3,5 miljarder kronor.

Haparandabanan sträcker sig från Boden till Haparanda via Kalix. Den befintliga nästan tolv mil långa banan Boden-Kalix har rustats upp, medan den drygt fyra mil långa kustnära fortsättningen från Kalix till Haparanda är helt nybyggd. Projektet har i två olika omgångar fått EU-bidrag om sammanlagt cirka 4,4 miljoner euro.