Ny godslinje mellan Asien och Europa med kapaciteten 50 000 containrar

Foto: Göteborgs Hamn

YuXinOu Logistics, är ett joint venture mellan Ryssland, Kina, Kazakstan och Tyskland för att organisera transittransporter av containerlast från Kina till Europa.

Enligt planerna kommer korridoren att hantera upp till 5 800 TEU i år, och kommer att öka volymen upp till 50 000 containrar 2015, enligt det ryska transportministeriet.

Samriskföretaget har bildats mellan RZD-Logistics, ett dotterbolag till RZD, CQCT, Transport holdingbolag Chongqing, Kina Railway Company, tyska Schenker China, samt kazakiska Kaztransservice. Enligt avtalet äger det kinesiska företagen 51,1 procent av bolaget medan insatsen från de andra parterna ligger på uppskattningsvis 16,3 procent.

Enligt RZD kommer den huvudsakliga verksamheten att vara att organisera  transporter av containergods på asienrutten Chongqing i Kina till destinationer i Europa som Duisburg i Tyskland.

Samtidigt anser ryska analytiker att dessa planer är alltför vidlyftiga. Enligt bedömare på den ryska nyhetsbyrån Infranews, en av Rysslands ledande organ inom transportområdet, uppskattas för närvarande den totala lastvolymen för järnvägstransporter från Kina till Europa ligga på cirka 25 tusen TEU, medan transporterna till havs ligger på 20 miljoner TEU.