Första KZ8A-lokomotivet levererat till Kazakstans järnvägar

Henri Poupart-Lafarge, Alstom Transport och Mr. Mamin, KTZ. Photo: Alstom Trans

Alstom Transport visade nyligen upp det första eldrivna godslokomotiv som levererats till Kazakstans järnvägar. Det är det första av de 295 lok, 200 godslok och 95 för passagerartrafik, som beställts av KTZ till Alstom och dess ryska partner TMH 2010.Enligt Alstom är KZ8A det mest kraftfulla frakt loket i världen. KZ8A kan dra upp till 9 000 ton i 120 kilometer i timmen. Det fungerar i extrema väderförhållanden i temperaturer från -50 ° C till +50 ° C.

Loket erbjuder komfort som behövs för transporter som tar lång tid. Loket är utrustat med mikrovågsugn, kylskåp, golvvärme, uppvärmda säten och fotstöd. KZ8A-loket är nu föremål för rysk certifiering och kommer att användas för dynamiska tester i Kazakstan under januari 2013.Den första  förserien om 10 lok i KZ8A lok tillverkas i Alstoms Belfortanläggning. Resterande lok kommer att byggas i Astana, den nya Alstom-fabriken i Kazakstan. Fabriken, där den första stenen lades på 26 Juni 2010, kommer att invigas den 12 december 2012. Väl invigd kommer man att kunna starta produktionen med en kapacitet på upp till 80 lok per år.