Bombardiers André Navarri: Vi vill skona miljön och klimatet

André Navarri, styrelseordförande och vd för Bombardier konstaterade vid en presskonferens på InnoTrans 2012 att bolaget sitter på väldens största orderstock inom järnvägssektorn. Foto: Markku Björkman
Bombardiers styrelseordförande delar här ut företagets innovationspris på Innotrans i Berlin till unga trafikforskare från olika länder. Ungdomarna hade fått i uppdrag att utforma en ny och bättre framkomlighetslösning för privatbilisterna i den brasilianska metropolen, Belo Horizonte. Foto: Markku Björkman

–  Vår orderingång uppgår till  24,6 miljarder euro. Det är troligen världens största ordervolym inom järnvägssektorn. Hur glädjande detta resultat än är, kan vi dock inte vila på lagrarna, konstaterade André Navarri, styrelseordförande och vd för Bombardier vid en presskonferens.  Bombardiers övergripande målsättning är enligt André Navarri är att erbjuda bekväma, flexibla och väl planerade tåg till en marknad som ställer allt högre krav på miljövänliga transporter och teknik som skonar miljön och klimatet.

För att kunna uppnå denna målsättning behövs det enligt Navarri stora satsningar på att utveckla ny teknik. Bombardier har arbetat i åratal med nya innovationer. På InnoTrans visade Bombardier up en hel del nyskapelser. 

Inom Innotrans sektor för järnvägsteknik, delvis utanför mässhallarna, presenterade världsledande Bombardier 20 olika innovationer.  En av de mest besökta var en modell av nya V300 Zefiro höghastighetståget, som detta kanadensiska företag har specialproducerat för Italien. Förutom det nya V300Zefiro höghastighetståget, hade besökarna möjlighet att besiktiga även andra innovationer, däribland rälsbussystemet BR 430, två olika Traxx-lokomotiv och Flexity 2-spårvagnen.

Världslanseringen av Flexity -spårvagnen verkställdes ifjol i Blackpool, England. Blackpools och Lancashires kommun har köpte då denna världens mest avancerade spårvagnsteknologi från Bombardier för att ge nytt liv åt Storbritanniens mest traditionella spårvagnssystem och inledde trafiken med 16 nya, ultramoderna, spårvagnar på Blackpools och Fleetwoods spårväg.

Bombardiers Traxx F140 MS baseras på en beprövad Traxx-serien. Loket uppfyller järnvägsföretagens växande behov av effektiva gränsöverskridande godstransporter. Loket är så att säga universell med dess fyra olika spänningssystem dvs. 1,5 kV/3 kv. DC och 15 kv. / 25 kv. AC, som kommer till användning  inom framtida europeiska Command and Control ETCS - systemet, ERTMS.