Nu vill även Riga ha Skodas spårvagn

Ekipaget 15T, som har ett 100 procent lågt golv, med andra ord gynnsam för rullstolar och barnvagnar, har under de senaste åren utvecklats av Skoda för Prags kollektivtrafikföretag. Foto: Markku Björkman
Skoda 15T för Riga; Framför denna 1 meter 89 cm långa tjeckiska journalist med långa ben får ännu en passagerare plats. Foto: Markku Björkman

En uppdaterad version av Škoda 15T (även känd som Škoda ForCity) uppvisades på årets Innotrans. Ekipaget, som har ett 100 procent lågt golv har under de senaste åren utvecklats avSkoda för Prags kollektivtrafikföretag. Beställningen och den efterföljande utvecklingen påverkades av erfarenheterna med föregångaren Skoda 14T på Prags spårvagnsnät. Driften med 14T med dess fasta boggier medförde blandade erfarenheter, främst på grund av hög och ojämn axellast och på grund av bristen på så kallade övergångskurvor.  

Dessutom har nätet en hög andel spår med låg lastkapacitet. Detta ledde till en anbudsförfarande med krav på svängbara boggier. Detta resulterade i den uppdaterade ForCity-serien (15T), som nu har även beställts av lettiska huvudtaden Riga.

15T väckte en hel del uppmärksamhet på årets Innotrans bland annat på grund av det tilltagna utrymmet för sittande passagerare och deras ben. Priset håller också en rimlig nivå berättade Skodas representant på mässan, dock utan att nämna summan.