VD:n för japanska tågoperatören Central Japan Railway, Shin Kaneko, tillkännagav den 6 januari att N700S-tåget prototyp kommer att testas med hastigheter upp till 360 km/h senare under 2019.
Hastighetsförsök med N700S-prototypen, som hade försetts med 16-vagnar, började i mars 2018, och tåget har sedan dess nått en maximal hastighet på 330 km/h.
Kaneko sade i en intervju att "vi strävar efter att komma upp på 360 km/h under 2019-års testserie så att vi kan med säkerhet exportera tåget till sådana marknader som till exempel USA och Taiwan".
Seriebyggda versioner av N700S förväntas komma in i kommersiell service på Tokaido Shinkansen-linjen under räkenskapsåret som börjar i april 2020.
Den maximala hastigheten på 515,4 kilometer långa sträckan mellan Tokyo och Shin-Osaka är begränsad till 285 km/h, men tåg som kör från Shin-Osaka vidare längs JR Wests Sanyo Shinkansen-linjen till Hakata får höja hastigheten till 300 km/h.
N700S-tåget har genomgått ett antal konstruktionsändringar jämfört med sin föregångare N700A och därför reduceras tågets energiförbrukning och passagerarkomforten har förbättrats.
JR Centrals första experimentella tågsätt av typ 300X uppnådde en rekordhastighet på 443 km/h mellan Maibara och Kyoto på Tokaido Shinkansen-linjen redan den 26 juli 1996.