Ryska RZD lanserar två nya linjer med Lastochka-tåg

Siemens Desiro ML, här som, Lastochka, i rysk tjänst. Foto: wikipedia: kredit: Morosov

Ryska järnvägsoperatören, RZD, har öppnat två nya linjer i regionen runt staden Perm Krai. Linjerna trafikeras av Siemens-designade elektriska Lastochka- tåg.

Den 1 november inledde dessa elektriska EMU-tåg, som var försedda med fem vagnar, de första turerna mellan Perm Krai och Kungur samt mellan Kungur och Vereshchagino. Under den första dagen transporterade tågen cirka 500 passagerare i båda riktningarna.

- Bra rullande materiel,  väl genomtänkt tidtabell och prisvärda biljettpriser lockar människorna till järnvägen, säger direktören för Sverdlovsk Railway (regionala grenen av PJSC Russian Railways) Aleksei Mironov, om den nya servicen.

Den förmånligaste biljetten kostar 180 rubel (ca 2,4 euro) från Perm till Kungur och 208 rubel (ca 2,8 euro) från Perm till Vereshchagino.

Lastochka-tågen kör än så länge endast under rusningstid; på morgonen och på kvällen. De lokala myndigheterna har dock för avsikt att öka antalet turer.

- Nu diskuterar vi användning av EMU:er även vid middagstid, konstaterade guvernören i Perm Krai Maksim Reshetnikov.

Tyska Siemens konstruerade Lastochka-tågen på grundval av Siemens Desiro-familj, som består av diesel- och eldrivna multipelenheter som används i flera europeiska länder, inklusive USA, Israel och Malaysia.

I Ryssland genomförde dessa tåg sina första resor i januari 2013 på sträckorna mellan Sankt Petersburg, Veliky Novgorod och Bologoye. För närvarande äger Rysslands järnvägar mer än 170 enheter av denna modell.

Lastochka-tågen befordrar pendlare i flera stora ryska städer, däribland Moskva, Sankt Petersburg, Kaliningrad, Krasnodar, Rostov-na-Don, Jekaterinburg.

De första 18 tågen monterades på Siemens produktionsanläggning i Krefeld, Tyskland. År 2013 grundade Siemens ett joint venture med företaget Ural Locomotives. Därmed lokaliserades produktionen i Ryssland. Tillverkaren förväntas producera 240 Lastochka-EMU:er före 2021.