Indiens järnvägsnät ska vara fullständigt elektrifierat senast 2022

Mahdopurs järnvägsstation i indiska delstaten Rajastan. Foto: Markku Björkman

Senast under åren 2021-22 skall Indiens järnvägsnät vara elektrifierat.

Med hjälp av ett omfattande infrastrukturprojekt, Mega Electrification Plan 2021, förväntar den statliga Indiska järnvägsoperatören sig kunna uppnå två stora mål - a) att sänka dieselpriserna, b) och att kunna öka tågens hastigheter.

När elektrifiering av landets järnvägsnät har slutförts förväntas de genomsnittliga hastigheterna på tåg öka med 10-15 procent. Operatörerna kommer också att kunna köra eldrivna godståg längs speciella godskorridorer.

Enligt källor kommer järnvägarna att kunna minska bränslekortnaden avsevärt genom full elektrifiering av järnvägsnätet.

Järnvägsföretagen vill driva igenom så kallade Open Access-rutter i flera delstater, inklusive Maharashtra, Gujarat, MP, Jharkhand, Rajasthan, Haryana och Karnataka.

Järnvägar planerar också att omrusta alla de dieseldrivna motorfordon bland det 5 500-fordon stora tågbeståndet, som har tjänstgjort minst 18 år, till elektriska lokomotiv. De resterande cirka 1000 dieselloken kommer att användas för "katastrofhantering och strategiska behov".

Ett team bestående av ingenjörer från Research Designs and Standards Organization (RDSO), Chittaranjan Locomotive Works (Chittaranjan Locomotive Works (CLW), DLW och Bharat Heavy Electricals Limited (BHEL) kommer att samarbeta när det gäller att ”omvandla” diesellok till ellok.