InnoTrans visade Berlins nya S-Bahn-tåg - med luftkonditionering

Berlins nya S-Bahntåg framifrån. Foto: Markku Björkman
Berlins nya S-Bahntåg med öppen dörr på InnoTrans 2018. Foto: Markku Björkman
Sidan av vagnen i Berlins nya S-Bahntåg. Foto: Markku Björkman
Interiören i Berlins nya S-Bahntåg. Foto: Markku Björkman

Vid Innotrans kunde mässbesökarna för första gången bekanta sig med Berlins nya S-Bahn-tåg. Hittills har det existerat bara som en modell. Det är ju inte vilket kombinerat pendel-och tunnelbanetåg som helst. Ekipaget ska minsann hålla för Tysklands absolut största spårbundna linjenät. 

Den 18 september introducerades det nya S-Bahn-tåget med serienumret 484, för intresserade tillverkare av rullande materiel och andra fackbesökare, som också kunde se tågets interiör.

Vid presentationen deltog också Christian Gaebler, chef för Berlins stadsregering och en utbildad trafikplanerare. Detta visar det nya S-bahn-tågets betydelse för tyska huvudstaden. Det var Stadler och Siemens som utvecklade detta tåg speciellt för Berlin.

Berlinarna har dock inte glömt att de tre befintliga S-Bahn-modellerna inte har klarat av att säkerställa stabila och felfria trafikförhållanden inom stadens omfattande linjenät.

En förbättring som väntar stadens pendlare har att göra med ”Berliner Luft”. För första gången kommer det att finnas luftkonditionering i ett S-Bahn-tåg i Berlin.Kanske resultatet av den tyska huvudstadens varmaste sommar i år. Man kommer att kunna sänka temperaturen med tre grader, även när dörrarna är öppna, vilket de är ofta.

Av allt att döma är det dock viktigare för passagerarna att de nya tågen klarar kalla vintrar bättre än dagens S-Bahn-tåg.

Enligt Siemens och Stadler, har man enligt egna data installerat "beprövad och robust teknik" i de nya tågen. Denna så kallade effektelektronik har "härdats" speciellt för användning under vinterförhållanden.

Siemens meddeladepå InnoTrans att företaget har skaffat erfarenheter från de tåg som företaget byggde för Oslo och som förväntas fungera på ett tillförlitligt sätt även i is och snö. Därför har man ökat vinteruppvärmningens effekt också i Berlins nya S-Bahn-tåg.