Sedan år 2000 har Ystads hamn tappat 85 procent av sin miljövänliga godstrafik via järnväg. Detta trots en hårdsatsning på miljövänligare godstrafik för att kunna rädda kvar Polentrafiken. Det menar en insändare i Ystads Allehanda.
Inom kort ska även Ystads järnvägsstationsområde byggas om och alla godstågen från Malmö kommer i tre månader att ha Svarte som slutstation, frågar sig tidningen. Trelleborgs hamn har tappat 70 procent av sin godstrafik via järnväg och båda cityhamnarna vilseleder sina politiker genom att påstå att om vi bygger ut för mer godstrafik så blir det pengar över till välfärden.
Den kommunala hamnkapprustningen fortsätter trots att staten varit tydlig med att Ystads hamn inte är en en statligt prioriterad hamn. Riskerna är stora att lastbilstrafiken kan ta samma snabba uttåg från Ystads hamn som godsjärnvägstrafiken när kilometerskatten införs på tung lastbilstrafik, kommenterar skribenten i Ystads Allehanda.