Bombardiers nya batteritåg presenterades i Henningsdorf

Batteridrivna Talent 3 BEMU är enligt tillverkaren cirka 50 procent tystare än moderna dieseltåg. En jämförande studie av Dresdens tekniska universitet indikerar att batteridrivna tågsätt också är mer ekonomiska när det gäller totala kostnader under en livslängd på 30 år. Foto: Bombardier Transportation

En prototyp av Bombardiers Talent 3 EMU utrustad för batteridrift presenterades formellt på den fransk-kanadensiska företagets Hennigsdorf-anläggning utanför Berlin den 12 september vid en ceremoni med statssekreterare för transport och digital infrastruktur Enak Ferlemann och delstaten Brandenburgs transportminister Kathrin Schneider.

Tåget har utvecklats under de senaste två åren genom ett partnerskap som omfattar DB Regio-dotterbolag DB ZugBusRegionalverkehr Alb-Bodensee, Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg, Tysklands Nationella organisation för vätgas- och bränslecellsteknik och Berlins tekniska universitet, med stöd av 4 miljoner ero från federala regeringens innovationsprogram för elektromobilitet. Efter en testserie förväntas tåget starta kommersiell service med DB under år 2019. Först handlar det om ett tolvmånadersförsök på regionala sträckor i Alb-Bodensee-området.

Enheten är utrustad med fyra takmonterade Bombardier Mitrac-traktionsbatterier, som kan laddas från 15 kV 16,7 Hz överledning eller med regenererad bromsenergi. Dessa ger en räckvidd på cirka 40 km off-wire, men projektpartners räknar med att vidare utveckling av batterier kommer att öka räckvidden i framtiden upp till 100 km.