DB: ”Klimatförändringen orsakar tågförseningar”

Bild från den senaste stora stormen,som fällde tusentals träd på järnvägsspår, vilket ledde till att DB tvingades stoppa tågtrafiken i många tyska regioner. Bild: kredit: Feuerwehr Pforzheim

Deutsche Bahn anser att det är klimatförändringen som är orsaken till tågförseningar

Tusentals passagerare lämnades strandsatta när järnvägstrafiken avbröts nyligen av hårda stormar och avbrutna träd som blockerade rälsen.

I stället för att ta på sig skulden för förseningar, ”använde Deutsche Bahn (DB) falska klimatvetenskapliga förklaringar för att överskyla företagets hjälplöshet”, rapporterade tyska medier.

Vid två tillfällen under det senaste halvåret avbröts tågtrafiken i stora delar av Tyskland, efter att en våldsam orkan drog över landet. Stormen fällde tusentals träd på järnvägsspår, vilket ledde till att DB tvingades stoppa tågtrafiken under flera dagar.

Strandsatta passagerare fick sova över på tågstationer. Många stod i timmar eller en hel dag framför Deutsche Bahns informationscentra efter stormen och väntade på att få reda på när de kunde fortsätta vidare till sina färdmål.

Många resande fick höra att ”en storm är en av de realiteter i livet som ett järnvägsföretag inte kan prognostisera om i förväg, skrev Der Spiegel.

DB försökte trösta passagerarna genom att påminna dem att företaget var lika mycket offer som passagerarna själva och att ”de alltmer ovanliga och plötsliga stormarna är resultatet av klimatförändringar och orsakade av den globala uppvärmningen.”

Extrema väderförhållanden har haft en ökande inverkan på tyska järnvägssystemet under de senaste åren, sa Deutsche Bahn i ett pressmeddelande.

 - Forskare är överens om att extremt väder blir vanligare på grund av global uppvärmning, sade även en av DB:s presstalespersoner.

Men tidskriften Der Spiegel hävdade att Deutsche Bahn hade hittat på "sanningen om klimatförändringarna för att inte behöva ta ansvaret för resenärernas kaotiska upplevelser”.

Klimatdata från Tyskland, Skandinavien, Österrike och Schweiz visar att de stormar som drabbade nordvästra Europa nyligen inte var ovanligt stora. Inte heller var vindarna starkare än tidigare, skriver Spiegels vetenskapsredaktör Axel Bojanowski.

Bojanowski förklarade att klimatologerna faktiskt har förutsagt att stormarna kommer istället att minska i Centraleuropa på grund av uppvärmning i de arktiska regionerna. Han anser att skulden faktiskt kan hänföras till Deutsche Bahn, som har tillåtit att träd som växer för nära järnvägsspåren inte har rensats bort.

Deutsche Bahn kontrade med att lägga skulden på de energiska tyska naturskyddsföreningarna, som för många år sedan bevakar noggrant över hur många och vilka träd får fällas i det skogfattiga Tyskland.

- Träd bör bara planteras långt ifrån spåren, sade passagerarnas intresseorganisation Pro-Bahns talesman Karl-Peter Naumann till Neue Osnabrücke Zeitung .

​​​​​​​Naumann ansåg att det är bättre att bara plantera buskar bredvid spåren.

Der Spiegel hade fått informationer om att DB, i ett försök att minska kostnaderna, hade minskat antalet sådana anställda som tidigare hade uppgiften att fälla träd, som stod för nära järnvägsspår.

Deutsche Bahn rapporterar månadsvis och årligen om tågens punktlighet. År 2017 anlände endast 78,5 procent av alla fjärrtåg och 94,4 procent av tågen i lokaltrafik punktligt till sina destinationer enligt järnvägskriterier. Med andra ord kom tågen mindre än sex minuter för sent.

De tusentals tåg som man inte als kunde sätta in på någon linje på grund av ett oväntat tekniskt fel, spelar däremot ingen roll i statistiken. - Det är så Deutsche Bahn jonglerar med siffrorna, skrev Der Spiegel.