Thales moderniserar egyptiska järnvägen

Egyptiska regeringen har arbetat med att omstrukturera ett antal statliga tjänster. Dessutom måste de egyptiska järnvägarna moderniseras, anser regeringen. Egypten har drabbats av ett antal dödliga tågolyckor på grund av utslitna vagnar, farliga övergångar och omoderna signalsystem. Foto: Pixabay, kredi: BP

Egyptiska järnvägarna har tilldelat Thales ett kontrakt för modernisering av signal- och säkerhetsteknik på en 48 kilometer lång delsträcka mellan huvudstaden Kairo och Alexandria, rapporterar Railway Gazette.

Detta är en del av det pågående arbetet med Benha-Alexandria-sträckan av korridoren mellan huvudstaden och Alexandria, som ligger vid Medelhavskusten. Moderniseringen gör det möjligt för trafikstyrcentralen att hantera hela linjen.

Syftet är att höja maximala hastigheten på sträckan från 120 km/ h till 160 km/h inför en prognostiserad fördubbling av passagerar- och godstrafikvolymen på rutten, vilket för närvarande ligger på 25 miljoner passagerare per år.

Med tanke på det senaste kontraktet som undertecknades den 19 april meddelade Thales att företaget skulle installera nio elektroniska sammankopplingar, 11 uppsättningar av utrustning för plankorsningar, genomföra översyn av tillhörande strömförsörjningssystem, renovera tekniska byggnader och anlägga nya byggnader på olika platser.

Under 2017 tilldelade ENR Thales ett treårigt kontrakt för att modernisera signalering och telekom-utrustning på den 180 kilometer långa järnvägen mellan Asyut - Nagaa Hammadi, en sträcka som utgör en del av Kairo-Aswan-korridoren.

Thales gick in på den egyptiska signalmarknaden 2013, då företaget erhöll sitt första kontrakt på Alexandria-Kairo-järnvägen.