Zillertal Railway vill ersätta diesellok med vätgaståg

Zillertaltåg, med dieselloket D10 vid stationen i Mayrhofen. Foto: Wikipedia, kredit: Böhringer Friedrich

Österrikiska Zillertal Railway (ZB) lade ett anbud den 6 mars för ett kontrakt om levererans av en flotta vätgasdrivna tåg för bolagets 32 kilometer långa och 760 mm breda linje från Jenbach till Mayrhofen i Tyrolen.

ZB meddelade i februari i år att järnvägsbolaget planerar att ersätta sin dieselflotta med vätgasdrivna fordon som ett alternativ till elektrifiering.

Anbudet gäller en tågflotta med fem 75 meter långa enheter, med möjlighet till tre extra tåg. ZB räknar med att betala upp till 80 miljoner euro för projektet.

En möjlig budgivare kommer att väljas i januari 2019 och de första tågen kommer att levereras år 2021 i syfte att kunna fullfölja godkännandeprocessen senast februari 2022. De återstående fyra tågen kommer att levereras före utgången av 2022.

ZB säger att det förväntar sig två eller tre budgivare för kontraktet senare i år.

Källa: IRJ Pro.