- Ta hellre tåget, säger Schiphols flygplatschef

Järnvägsstationen vid Schiphols flygplats utanför Amsterdam. Rampen leder till flygplatsens terminaler. Foto: Schiphol Airport

Varför flyga från Amsterdam till Düsseldorf när det är renare, snabbare och lättare att ta höghastighetståget?

Även den europeiska flygbranschen börjar favorisera tågresor istället för kortare flygningar, skrev nederländska tidningen Finansieele Dagblad nyligen.

- Den europeiska flygbranschen är offer för sin egen framgång, skrev Finansieele Dagblad. Schiphols flygplatschef Jos Nijhuis sade att han stödjer utbyggnaden av Europas linjenät för höghastighetståg.

Niihuis, som själv föredrar att ta tåget istället för flyget när han reser mellan mellan Amsterdam och Paris, hävdar att tåget är det bästa sättet att resa inom en radie på 500 kilometer.

Och styrelseordföranden för KLM Pieter Elbers håller med om det. Passagerarflyget har visserligen kostnadsfördelar, däribland billigt bränsle som är fri från punktskatt och mervärdesskatt. Och massiv konkurrens har sänkt priset på biljetterna.

Det är därmed inte så överraskande att resenärer kan flyga från Amsterdams flygplats Schiphol till London mycket billigt medan tågbiljetter är dyrare, noterade tidningen FD.

Forskaren Hein-Anton van der Heijden går ännu längre. Han rekommenderade ett förbud mot korta europeiska flygningar i en ny intervju för NRC Handelsblad, där van der Heiiden menar att en del av de enorma subventionerna till luftfartsindustrin skulle kunna omdirigeras till järnvägsnätet, vilket skulle göra tågresorna betydligt billigare.

Både Elbers och Nijhuis vill att fler människor ska resa med tåg på grund av luftfartens snabba tillväxt i Nederländerna. Den kraftiga ökningen av Europas flygrörelser i Schiphol har gjort en fortsatt utvidgning på Europas tredje största flygplats nästan omöjlig.

Schiphol nådde effektivt sina 500 000 flygrörelser årligen i 2017 och denna gräns gäller fram till 2020.

En viss paus kommer att ges för flygplatsen om kortare resor genomförs med tåg men det kommer att vara svårt så länge infrastrukturen på järnvägen inte utvecklas i samma utsträckning.

Hastigheterna och frekvenserna är fortfarande för låga och järnvägsanslutningarna till Tyskland är särskilt dåliga, skriver FD. Steven Verhagen, är en pilot, som är skeptisk inställd till tågförbindelser. Denna före detta ordförande för den nederländska pilotföreningen VNV medger att det kan vara bra att ersätta kortflygningar med tillförlitliga, prisvärda och effektiva tågresor.

- Frågan är dock; vem ska i så fall betala för de dyra järnvägslinjerna om de överhudtaget ska betalas. Passagerarplan kan man använda var som helst, men tåget inte, sade han till tidningen Finansieele Dagblad.

Källa: Finansieele Dagblad