”Utveckling av ny teknik fortsätter att dominera på järnvägen 2018”

Fri Wi-Fi-skylt i kinesiska tunnelbanetåget i staden Taoyuan. Foto: Wikimedia, kredit: Solomon203

- Bekvämlighet, passagerarupplevelse och skydds- och säkerhetsfrågor har präglat järnvägsrubrikerna under det senaste året och allt talar för att denna utveckling kommer att fortsätta även under 2018, skriver Dave Sampson, brittisk järnvägsexpert och kommersiell chef för Trolex Aporta, i en tidningskommentar med anledning av framtidsutsikter inom järnvägstransporter.

Enligt Sampson kommer insamlingen av data att öka användningen av digitala ombordstjänster.

- Modern teknik har gjort internetanslutningarna mycket enklare och konstant tillgång till digitala tjänster har blivit en viktig del av vår vardag. Detta gäller även inom järnvägen och kollektivtrafiken, men trots införandet av Wi-Fi-hotspots och mobildata är fortfarande miljontals järnvägspassagerare besvikna på de ytterst dåliga tjänsterna, konstaterar Sampson.

Idag råder det enligt Sampson, en betydligt större efterfråga på fungerande Wi-Fi-tjänster än bara för ett par år sedan.

Tillsammans betalar järnvägsleverantörer miljontals, om inte miljarder, varje år i form av datavgifter för opålitliga anslutningar.

Om passagerarna ges möjlighet att ansluta till ett inbyggt nätverk - i stället för telefonnätverk - kommer detta att sänka järnvägsleverantörernas avgifter för uppkoppling avsevärt och detta kommer att fungera som en viktig drivkraft när det gäller öka digitala ombordstjänster under 2018 och förbättra passagerarupplevelsen .

Denna ökning av efterfrågan på bättre digitala ombordstjänster kommer sannolikt att leda till att stora varumärken och företag sponsrar högkvalitativa system eftersom de inser den unika möjligheten att kommunicera med en väsentlig fången publik.

Finansiering och sponsring av dessa underhållningstjänster ombord på tågen gör det, enligt Sampson, möjligt för företag att sända bättre dirigerade meddelanden till passagerarna, bygga varumärkeskanaler som levererar unikt innehåll till resenärer. 

- Även dessa metoder kommer att öka under 2018, tror Sampson, och tillägger att placeringen av en passagerares bagage kommer också att kunna övervakas av vederbörande själv i realtid. Det blir möjligt för passagerare att övervaka platsen för sitt bagage och erhålla varningar om någon försöker stjäla väskan eller om den har kommit bort.

- Vi förväntar oss också att  det kommer att installeras så kallade CCTV- panikknappar som är enheter som kan ges till utsatta passagerare eller installeras på telefoner. När de är aktiverade slår de automatiskt på och fokuserar de omgivande CCTV-kamerorna på passageraren, så att passageraren lätt kan hittas, och om det inträffar några exceptionella händelser registreras de omedelbart, säger Sampson.

Järnvägsexperten tror att 2018 kommer att bli ett annat tekniskt inriktat år för järnvägsnät och "det kommer troligen att finnas många fler innovatida genombrott som vi just nu knappast kan även drömma om”.

- Oavsett vad som händer, kommer passagerarna att dra nytta av bättre inbyggda tjänster, eftersom leverantörer kommer att öppna sina ögon för alla de fördelar som dessa innovationer kan erbjuda passagerare samtidigt som teknikleverantörerna förbättrar sitt eget rykte under processen, säger Sampson.

 

Källa: Global Railway Review