SJ slår ett slag för tågpendlingen  

Järnvägsstationen i Falun. Foto: Wikipedia / Skvattram

Genom att ställa bilen och istället ta tåget kan Falubor som pendlar till arbetet i Borlänge och Sandviken minska sina utsläpp av koldioxid drastiskt.  Det skriver SJ i ett pressmeddelande som tar upp just arbetspendlingen i Dala-Gävleborgsregionen som ett exempel. ”Om du arbetspendlar med en vanlig bil, men istället tar tåget under 2018 minskar utsläppen av koldioxid med drygt ett ton per år för pendlarresor till Borlänge och för pendlarresor till Sandviken med nästan fyra ton”, framhåller SJ.

Många Falubor reser dagligen till arbetet i Borlänge och Sandviken. Det kan vara orsaken till att det i Falun med omnejd finns fler bilar per invånare än i övriga Sverige. Bilarna i Falun kör dessutom längre sträckor än i övriga landet. Just Falun kan därför ha extra mycket att spara på att byta ut bilresor mot tågresor.

Den som byter ut sitt bilåkande mellan Falun och Borlänge under ett år minskar utsläppen med ett ton koldioxid. Själva tågresan går dessutom fyra minuter snabbare än bilen mellan stationerna enligt Google.

Den som byter ut sitt bilåkande fram och tillbaka till Sandviken under ett år minskar utsläppen med cirka fyra ton. Själva tågresan går dessutom 10 minuter snabbare än bilen mellan stationerna enligt Google

-Vi förstår att det inte passar alla att ta tåget, men vi tror att tåget har mycket att erbjuda i jämförelse med bilen. Förutom minskade utsläpp går tåget också fortare och de Falubor som pendlar till Sandviken kan få mycket arbete gjort på tåget, säger SJs affärschef Martin Drakenberg.

Den som kan utnyttja restiden på tåget som arbetstid har stora tidsvinster att göra jämfört med att ta bilen. Resan till Sandviken tar 47 minuter och kan man arbeta effektivt 30 minuter i båda riktningarna blir det över 200 arbetstimmar på ett år som tjänas in på tåget.

Ett års pendlande med tåg mellan Falun och Borlänge ger ett utsläpp på bara 30 gram koldioxid per person. Mellan Falun och Sandviken blir motsvarande utsläpp cirka 80 gram koldioxid. Utsläppen är uträknade med en genomsnittlig beläggning i tågen. Även med en ny miljöbil blir utsläppen mångdubbelt högre än med tåget. Mellan Falun och Borlänge släpper en miljöbil ut cirka 450 kg koldioxid på ett års pendlarresor och mellan Falun och Sandviken 1 500 kg.

En ekonomisk jämförelse mellan bil och tåg utfaller även den till tågets fördel. Den mest sålda bilen i Dalarna 2014 var Volvo V70II. Om bilen körs 1 500 mil om året i fem år blir milkostnaden 20 kronor. Köper man den bil som sålt bäst i Dalarna under 2017, Volvo XC90, och kör den 1 500 mil om året i 5 år blir milkostnaden 41 kronor. Har du månadskort på tåget Falun – Sandviken blir kostnaden per pendelresa 29 kronor, det vill säga långt under bilens kostnad. De som har en äldre bil än fem år, som inte kräver reparationer, kommer ner i en reskostnad som ligger i nivå med en tågbiljett Falun-Borlänge.

Mellan Borlänge och Falun har SJ och Tåg i Bergslagen 24 avgångar i vardera riktningen på vardagar och mellan Falun och Sandviken finns det 15 avgångar varje vardag. Punktligheten under 2017 låg över 90 %, med undantaget sträckan Borlänge-Falun som hade en punktlighet på 85 %.
Källa: SJ