Amtrak-olyckan: Ingen inbromsning trots för hög hastighet

Undersökningskommisionen National Transportation Safety Board i arbete efter tågolyckan. Foto: wikipedia, kredit: NTSB

En av Amtraks personal på det olycksdrabbade tåget kommenterade det i mitten av december urspårade passagerartågets höga hastighet cirka sex sekunder före urspårningen i amerikanska delstaten Washington i närheten av storstaden Seattle, meddelar statliga undersökningskommissionen.

Olyckan krävde tre dödsoffer och ett femtiotal passagerare skadades. Amtrak Cascades passagerartåg 501 hade ombord  cirka 80 passagerare. National Transportation Safety Board offentliggjorde nyligen nya uppgifter om olyckan, däribland inspelat videomaterial från lokets förarhytt där det hade installerats både in- och utåtvända kameror. En första granskning av den slutliga delen av olycksfallsföljden visade att besättningen inte hade använt sig av personliga elektroniska apparater eller mobiltelefoner, berättade NTSB i ett uttalande.

Enligt undersökningskommissionen konstaterade däremot en av lokförarna sex sekunder före urspårningen att "tåget färdades med för hög hastighet". I detta läge skulle det, enligt undersökningskommissionen, ha enligt föreskrivna regler varit nödvändigt att genast minska farten. Det verkade dock inte som om föraren skulle ha placerat bromshandtaget i ett nödbromsläge. Inspelningen slutade när lokomotivet började luta och besättningen tog skydd inför den omedelbart förestående kraschen.

Tågets sista inspelade hastighet, som kan noteras strax före olycksmomentet visade 129 kilometer i timmen. Där är den högsta tillåtna hastigheten 48 kilometer i timmen. CBS skrev att rälsen längs sträckan förstärktes för att klara av högre hastigheter. Undersökningen av olyckan förväntas ta mellan 12-24 månader. Seattle Times rapporterade under julhelgen att Amtrak-besättningen hade uttryckt oro redan tidigare under träningen på den nya sträckan.

Källa: NTSB