Sverigepremiär för helfolierat tåg

Sveriges första helt folierade tåg med lysande text har tagits fram av MTR Express och Branding sales för att marknadsföra Netflix nya Sci Fi-film Bright. Foto: MTR Express

I jakten på innovativ reklam och exploatering av banbrytande reklamytor har vi sett flygplan, bilar och delar av tåg folieras i reklamsyfte, men aldrig ett helt tåg. Genom ett samarbete mellan streamingtjänsten Netflix och MTR Express, kommer svenskarna snart för första gången kunna se ett lysande helfolierat snabbtåg med reklam för Will Smiths och Noomi Rapace nya film ”Bright” susa fram mellan Stockholm och Göteborg.

– Detta är första gången någonsin i Sverige som ett helt tåg folieras. Det har varit ett utmanande arbete men vi är alla nöjda med slutresultatet. Nu hoppas vi att fler företag upptäcker potentialen för att verkligen sticka ut med sin annonsering på detta sätt, säger Andreas Tornberg, VD på Branding Sales.

Netflix nya science fiction-film ”Bright” har premiär den 22 december. Som ett led i marknadsföringen folierar Netflix ett helt MTR Express-tåg med ett reflekterande motiv som lyser i vintermörkret. Idén till samarbetet med Netflix kom från mediebyrån Mindshare tillsammans med reklambyrån We are Yours. Dessa har tillsammans med MTR Express samarbetspartner Branding Sales tagit idén från ax till limpa.

Tåget är en ideal plattform för att sprida budskap. Resenären är ofta avkopplad, mottaglig för budskap och har tid att ta till sig mer detaljerad information under sin resa. Tidigare har MTR Express endast använt dessa möjligheter för att sprida egna budskap. Genom ett samarbete med Branding Sales, bjuder man nu in även externa aktörer att kommunicera med resenärerna. För MTR Express, som verkar på en konkurrensutsatt marknad där man som enda svenska tågbolag inte tillåts vara tillgänglig för bokning på SJ.se, innebär samarbetet ett välkommet intäktskomplement.

– Genom att tillgängliggöra våra kanaler och ytor för externa annonsörer fyller vi begreppet ”rörlig reklam” med ett helt nytt perspektiv. Intäkterna från reklamförsäljningen bidrar också till att fortsätta hålla biljettpriserna på den lägsta nivån för snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Netflix är ett oerhört starkt varumärke som vi självklart ville ha med på tåget, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.