Armenien avstängs från en viktig nyöppnad järnväg

Den nya BTK-järnvägslinjen sträcker sig från Kaspiska havets kustremsa i Azerbajdzjan till Georgiens huvudstad innan den fortsätter till Turkiet. Foto/karta: Wikipedia, kredit: Giorgi Balakhadze

Efter många år av förväntningar och förseningar invigdes järnvägslinjen Baku-Tbilisi-Kars (BTK) och nu har även den normala trafiken inletts på sträckan. Dess första tågsätt avgick från Bakus nya hamn på måndag den 30 oktober. Denna första officiella färd gick över Azerbajdzjan och Georgien till östra Turkiet.

Presidenterna i Azerbajdzjan och Turkiet tillsammans med premiärministrarna i Georgien och Kazakstan deltog i invigningen.

Baku har upprepade gånger sagt att endast om Armenien drar tillbaka sina styrkor från azerbajdzjanskt territorium kommer Armenien att "kunna dra nytta av regionala integrationsmöjligheter, inklusive en möjlighet att delta framgångsrikt regionalt samarbete, som till exempel den nyöppnade BTK-järnvägen", sade det azerbajdzjanska utrikesministeriets talesman Hikmat Hajiyev till Trend News Agency.

BTK-järnvägslinjen, som sträcker sig från Kaspiska havets kustremsa i Azerbajdzjan till Georgiens huvudstad innan den fortsätter till Turkiet.

Sträckan, vars planering startade redan 1993 längs en befintlig äldre järnväg och som gick till Baku via Armenien stängdes av på grund av Nagorno-Karabagh-konflikten.

Armenien, som har ytterst frostiga relationer med Turkiet och praktiskt taget inga med Azerbajdzjan, som avbröt banden på 1990-talet efter att armenisk-stödda styrkor tog kontroll över en stor bit av azerbajdzjanskt territorium i och runt Nagorno-Karabach.

Det fattades dock inga bindande överenskommelser, innan ledarna i Azerbajdzjan, Georgien och Turkiet träffades i Tbilisi 2007 och undertecknade ett avtal. Armenien ledare var inte inbjudna.

Idag, för tio år senare trafikeras den 846 kilometer långa handelsvägen igen, men utan en anknytning till Armenien.

Från och med nu har BTK-järnvägslinjen kapacitet för en miljon passagerare och fem miljoner ton gods per år. Man räknar med att senare kommer godsvolymen att öka till 15 miljoner ton när ett parallellt spår byggs inom en snar framtid.

Järnvägen kommer att underlätta tillgången till världsmarknaderna för de involverade centralasiatiska länderna, skriver Georgia Today.

Järnvägen som förbinder Gyumri, Armenien och Kars i Turkiet är en annan drabbad sträcka för de länge nedfrysta turkiskt-armeniska relationer. Linjen stängdes i början av 1990-talet och tvingade armenier, som ville upprätthålla familjära eller affärsmässiga kontakter med Istanbul, att ta en lång omväg genom Georgien.

 

Källa: Georgia Today