Dalco Elteknik går upp i fransk järnvägsprojektör och blir Systra Sverige

Harald Marx, biträdande försäljningsledare, och Madelene Altberg, produktionsledare, är på Nordic Rail för att presentera Systra Sverige, tidigare Dalco Elteknik. Foto: Elmia

Det franska företaget Systra har sedan starten 1957 växt för att bli en av världens största järnvägsprojektörer. I dag arbetar man för att hitta lösningar inom alla grenar av transportsättet; järnväg, höghastighet, tunnelbanor och spårvägar. Numera ingår även det svenska företaget Dalco Elteknik i den franska familjen. Det framgår av ett pressutskick som aviserades under Elmia Nordic Rail.

– Med Systra blir det andra muskler i företaget, säger Harald Marx, biträdande försäljningsledare på Systra i Sverige.
Svenska Systra, före detta Dalco Elteknik, fokuserade enbart på vanlig järnväg och så kallad EST, el/signal/tele. Nu kan man i stället utforma och designa kompletta transportsystem inom infrastruktur såsom järnväg, spårväg och tunnelbana och erbjuder ett fullständigt åtagande inkluderat MBEST (mark, bana/spår/kanalisation, el, signal och tele) med särskilda kompetenser inom projekterings- och uppdragsledning samt projektering EST.
– Nu kan vi ta del av Systras kunskap och därigenom utvecklas för att arbeta med höghastighet, tunnelbana och spårväg. Förr var det bara vanlig järnväg medan vi nu kan satsa på allt, säger Harald och fortsätter:
– Med Systra kan vi satsa på allt, inte bara traditionell järnväg utan alla de transportmedel som Systra arbetar med och samtidigt känna att vi kan klara av det, säger Harald.