Mer pengar till snabbare järnväg mellan Stockholm och Oslo

Oslo centralstation byggdes 1980, i samband med byggandet av Oslo tunnel. Arkitekt var John Engh. Namnet kom 1981. Stationen har två byggnader, den ursprungliga byggnaden och den nya huvudbyggnaden i Oslo S. I byggnaden finns ett stort köpcentrum. Utanför stationen är Jernbanetorget, det största torget för kommunikation i Norge med buss- och spårvagnslinjer och en stor tunnelbanestation.

Örebro kommun och Region Örebro län satsar vardera en halv miljon kronor för att försöka förverkliga snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm, berättar Sveriges Radio.

Bolaget Oslo-Stockholm 2.55, som arbetar för en snabb järnväg mellan Oslo och Stockholm, skjuter till mer pengar för att förverkliga ett järnvägsstråk mellan städerna.

De fyra ägarna i bolaget, Örebro kommun, Region Örebro län, Karlstad kommun och Region Värmland, väljer nu att skjuta till vardera en halv miljon kronor i projektet. 

– För att vi ska kunna genomföra det stora projekt som vi har på gång så behöver vi tillskapa 2 miljoner ytterligare det här året från de fyra ägarna, säger Lennart Bondeson (KD), näringslivsansvarig i Örebro kommun.

Han menar att det långsiktiga projektet som som är på flera år och som startade för 1,5 år sen har gått så pass bra att det är dags att skjuta till mer.   

– Vi behöver satsa pengarna för att framför allt komma in i den nationella transportplanen. Finns man inte med där, då kommer man inte finnas med överhuvud taget.