Benguelajärnvägen överlämnades till Angolas regering

Lokomotiv D-133 anländer till järnvägsstationen i Benguela, Angola. Stationen öppnades 1902. Foto: Flickr, David Stanley

Kinesiska byggföretaget, Construction Company China Railway 20 Bureau Group CR20, har formellt överlämnat ytterligare delar av 1301 kilometer långa Benguelajärnvägen till regeringen i Angola.

Förhandlingar om äganderätten pågick mellan den 29 juni i Kuito och den 27 juli i Luau, nära gränsen till Demokratiska republiken Kongo. Benguelajärnvägens vd José Carlos Gomes, som dog i en trafikolycka i början av augusti, sade i slutet av förhandlingar att överlämnandet markerade slutet på kontraktet med CR20 som undertecknades 2008.

Den 25 juli öppnades Benguelas järnvägsskola officiellt i Huambo av Angolas transportminister Augusto da Silva Tomás och av guvernören i Huambo-provinsen João Baptista Kussumua.

Efter Angolas självständighet 1975 och utbrytningen av angolanska inbördeskriget medförde att driften mer eller mindre stannade på sträckan. Efter krigsslutet 2002 var den mesta av järnvägen kraftigt skadad eller förstörd. 2005 inleddes samtal mellan Angola och Zambia för att återuppta tågdriften. Kina bidrog med 300 till 500 miljoner USD i finansiellt stöd för återuppbyggnaden av det krigsskadade spåret.

Med Kinas hjälp återupptogs passagerartrafiken på sträckan Lobito-Cubal och frakttrafiken mellan Lobito och Huambo. Den 29 augusti 2011 startade Caminhos-de-Ferro de Benguela (CFB) tågdriften mellan Huambo och Benguela. CFB stoppade tågtrafiken på sträckan i oktober 1992 som en följd av den väpnade konflikten i Angola. Efter bandklippningen vid Lobitos järnvägsstation, åkte gästerna mellan Lobito och Benguela på järnvägsvagnar tillverkade i Sydafrika och ett lokomotiv från General Electric som hade varit i bruk sedan 1973.

Den 31 mars 2012, körde ett testtåg de 202 kilometrarna mellan Huambo till Kuito med Angolas transportminister Augusto da Silva Tomás. Sträckan fram till gränsstationen Luau öppnades för drift i slutet av 2012.