Sydkorea satsar på fler höghastighetståg på kortare sträckor

Foto: Simon Matthis

Höghastighetståg kommer bäst till sin rätt på långa sträckor med få mellanliggande stopp brukar det framhållas. Sydkorea har ett effektivt och punktligt höghastighetstågnät mellan landets storstäder. Sträckan Seoul-Busan till exempel tillryggaläggs på mindre än 2 timmar och 40 minuter i tåg som går i hastigheter upp till 300 kilometer i timmen. Nu satsar den nationella järnvägsoperatören Korail på sträckor med hög passagerartäthet och relativt tätt placerade stationer, och viktigare än hög hastighet är då snabb inbromsning och acceleration.

Korail har nyligen lagt en order på 84 vagnar från Hyundai Rotem av modellen EMU-250 till ett värde av motsvarande drygt två miljarder kronor. Maxhastighet beräknas bli 260 kilometer i timmen, men Korail räknar inte med att köra över 200 kilometer i timmen med tågen.

Vagnarna kommer att börja levereras från slutet av 2020 och sätts in på sträckor som Cheongnyangni  -Busan, Uijeongbu-Iksan och Icheon-Mungyeong.