Helsingfors Västmetro försenas ytterligare

Illustration av Mattby metrostation i Esbo, Finland. Stationen kommer att tjäna cirka 30 000 passagerare dagligen. Foto: Länsimetro

Den finska huvudstadens nya tunnelbanelinje Västmetro skulle ha inlett trafiken den 15 augusti i år från Gräsviken i Helsingfors till Mattby i Esbo, men i juni meddelade Västmetrobolaget att tidtabellen inte håller och senare uppgav man att metron kör igång i januari 2017 i stället. Men nu skjuts starten alltså ytterligare framåt. Orsaken till förseningen är problem med säkerheten. De 52 systemen som ska garantera säkerheten fungerar inte samtidigt, uppger bolaget.

- Testerna vid Aalto-universitetets metrostation har inte gått som planerat och den stationen försenas med en månad. Innan vi bedömer hur vi går vidare ska samma tester göras vid Kägeluddens och Hagalunds metrostation, säger Västmetrobolagets vd Matti Kokkinen till finska radion Yle i huvudstadsregionen.

Enligt Kokkinen har det har funnits olika orsaker till förseningen, från besvär mot planerna, tekniska svårigheter och så har projektledningen tvingats bygga mer än vad vi ursprungligen planerade, till exempel så att alla ingångar till stationerna är tillgängliga med rullstol.

I somras fick konsultföretaget Sweco hård kritik för förseningen. Enligt Matti Kokkinen kommer man inte att avsluta samarbetet med Sweco ”eftersom det kan leda till en ännu besvärligare situation”.