CZ Loko lanserar nya lok

Nya EffiLiner 3000. Loket är en moderniserad version av SNCB:s klass 12 lok. Foto: CZ Loko

Tjeckiska lokomotivtillverkaren CZ Loko presenterade nyligen företagets första EffiLiner 3000. Loket är en moderniserad version av SNCB:s klass 12 lok. CZ Loko underströk att loket som ursprungligen byggdes i Belgien på 1980-talet är det första västeuropeiska elektriska lok som har moderniserats helt i Tjeckien.

Drygt 10 tjeckiska och slovakiska företag deltog i projektet, som inleddes när det första loket importerades från Belgien i april 2013. Ytterligare 11 lok har sedan dess förvärvats från belgiska SNCB.

Ombyggnaden fokuserades på förbättrad tillförlitlighet, lägre drifts- och underhållskostnader, ökad miljöprestanda och säkerhet. Boggierna försågs med traktionsmotorer, medan andra delar utbyttes för att uppfylla gällande europeiska normer.

Loket EffiLiner 3000 kan arbeta med 3 kV DC och 25 kV 50 Hz elström och på kontinuerlig spänning på 2.9 megawatt. Den maximala hastigheten har sänkts från 160 till 120 kilometer i timmen för att bättre kunna användas inom godstrafiken, men vikten, 85 ton, förblir densamma.

Loket har utrustats med en EVPÚ- transformator, GINO ESE bromsmotstånd, en Alfa Union vakuumbrytare, MSV Elektronika styrsystem och anti-hjulslirningsskydd. Ny luftbromsutrustning har levererats av DAKO-CZ.

- Nu har vi möjlighet att erbjuda tjeckiska och europeiska operatörer ett fordon som klassas som ett ledande europeiskt lok och det till ett mycket intressant pris, sade CZ Lokos vd Josef Gulyas.
Han betonade också att projektet gör det möjligt CZ Loko att skaffa nya erfarenheter, know-how och tekniska kunskaper.