Moderniserade tåg i Skottland

Ett av de två första renoverade klass 320 tågen av ytterligare sju tågsätt som kommer att trafikera i regionen runt skotska metropolen Glasgow. Foto : Wikipedia: ScotRail

ScotRail har introducerat de två första renoverade klass 320 tågen av ytterligare sju tågsätt som kommer att trafikera i regionen runt Glasgow med anslutning till den skotska metropolens centralstation. ScotRail hyr tågen, som tidigare användes av London Midland, av Eversholt Rail Group som deltar i ScotRails tågmoderniseringsprogram. Upprustningen beräknas kosta 475 miljoner pund. Samtliga nyrenoverade tågsätt kommer att få bättre belysning och åtkomlighet. För cyklarna skapas större utrymme och sittplatserna förses med eluttag. Dessutom kommer det att installeras internet i samtliga ScotRail - vagnar från och med september 2016. Trevagnssätt av klass 320- tåg, med en kapacitet på 213 passagerare, kommer att färgläggas enligt ScotRails mundering. Interiören i vagnarna får moderna ytbehandlade golv och nya toaletter. Dessutom kommer tågen utrustas med nya CCTV och system för passagerarinformation. Enligt ScotRail, kommer de förnyade tågen sättas in i trafik med några veckors mellanrum från och med slutet av augusti och fram till oktober 2016 på sträckorna mellan Milngavie / Dalmuir och Motherwell / Larkhall / Cumbernauld med Glasgow Centrals underjordiska plattform som ändstation. De kommer eventuellt också färdas mellan Glasgow Central och Lanark. Den skotska transportministern, Humza Yousaf konstaterade i samband med presentationen av de två första moderniserade tågen, att ”en moderniserad järnväg erbjuder ett attraktivt alternativ till bilresor och minskar trycket på Skottlands vägnät”. Ombyggnaden av projektet finansieras gemensamt av ScotRail och tåg- beståndets ägare Eversholt Rail, som också leder projektet. Arbetet genomförs vid Wabtec Rails verkstad i Doncaster. I december 2015, i början av saneringsprogrammet, meddelade ScotRail att man har avsikt att ersätta eller renovera 90 procent av företagets fordonsbestånd. De moderniserade tågens hastighet höjs från 75 till 90 kilometer i timmen. Som en del av saneringsprogrammet kommer cirka 70 nya elektriska tåg av fabrikatet Hitachi att börja trafiken under hösten 2017 mellan Edinburgh och Glasgow via Falkirk. Dessutom startar 27 helt moderniserade höghastighetståg turerna på snabbare intercitylinjer under andra halvan av 2018.