Rios fjärde tunnelbanelinje öppnad för olympiadeltagare

Foto:Invigningen och en första färd med Rios stadsledning och journalister på linje 4 i Rio de Janeiros MetrôRio. (Media foto: R

Den 30 juli invigdes Rio de Janeiros fjärde tunnelbanelinje. Den kommer att förbinda idrottsanläggningarna med olympiska byn.  Tunnelbanans linje 4 kommer fram till 17 september att användas enbart av idrottare och åskådare. Senare öppnas linjen även för allmänheten. De olympiska spelen börjar den 5 augusti 2016.

 Denna 16 km lång sträcka, som förbinder General Osório i öst med Jardim Oceânico i väst, går under marken med undantag ett banavsnitt nära linjens slutstation i väster, där tågen färdas över en bro vid sjön Lagoa da Tijuca.

 Byggandet inleddes den 26 juni 2010. Byggteamet använde en 120 m lång och 11,5 meter i diameter bred tunnelborrmaskin av typ Herrenknecht. Den brasilianska staten stod för 85 procent av kostnaderna. Resterande summan betalades av koncessionsägaren Rio Barra, ett konsortium bestående av byggföretaget Constran Construcoes e Comercio, Trans-Sistema de Transportes och ATM-Azienda Transporti.

 Den totala restiden på sträckan är 15 min. Linjen klarar av att transportera 300 000 passagerare per dag. Det finns sex stationer och möjlighet att byta tåg till linje 1 vid stationen Osório i stadsdelen Ipanema. En kortare extra sträcka till Gávea kommer att öppna nästa år och det kommer att bli början på en ytterligare förlängning norrut.

 Sträckan bedrivs av tunnelbaneföretaget MetrôRio med tågsätt på 15 vagnar, som är tillverkade av kinesiska CRRC i Changchun. Tågen, som har rostfria vagnar av typ A kommer upp till en maximal hastighet av 100 km i timmen och kan ta 2 240 passagerare. De är utrustade med luftkonditionering som upprätthåller en inre temperatur på mellan 20-23° C även när den yttre temperaturen är så hög som 50° C.

 Källa: MetrôRio

 

Markku Björkman