SJ lockar fler studenter och ungdomar

Foto: SJ

Under det senaste året har SJ satsat stort med flera initiativ för att skapa en bättre och mer attraktiv reseprodukt för studenter och ungdomar. Nu står det klart att resandet i båda kundgrupperna ökat. Studentresandet har ökat med 7,3 procent i jämförelse med januari till maj föregående år. Mest har ungdomar i åldersgruppen 16-19 år ökat där resandet gått upp med 10,4 procent under samma period.

– Ungdomar och studenter är en viktig målgrupp för oss eftersom de är framtidens affärsresenärer. Den här ökningen är ett erkännande på att vi är på rätt spår och att allt fler studenter och ungdomar ser SJ som ett modernt företag som ligger i framkant med attraktiva produkter, säger Stina Axi, Customer Market Manager.

I mars slopade SJ studietaktskravet för studenter, en stor nyhet som gjorde det möjligt för fler studenter som tidigare inte omfattades av rabatten, att nu resa med reducerat pris. Samtidigt sänkte SJ även lägstapriset på den populäraste sträckan Stockholm-Göteborg från 195 till 155 kronor för studenter och ungdomar – och integrerade Sista minuten-biljetter direkt i köpflödet.