Liten manick förbilligar järnvägsunderhållet

Professor Jan Lundberg. Fotograf: Katarina Karlsson

En helt ny bärbar provare, som genom att den fästs direkt på järnvägsrälsen, kan mäta slitage och friktion med stor verklighetsförankring på alla typer av järnvägsräls - och därmed minska kostnaderna för underhåll. Apparaten är framtagen vid Järnvägstekniskt centrum, JVTC vid Luleå tekniska universitet.

– Den här uppfinnigen har möjlighet att kunskapsmässigt föra forskningen framåt och reducera kostnaderna för järnvägsunderhåll. Vinsten är möjligheten att kunna beräkna underhållsbehov med betydligt större noggrannhet än tidigare, för årtionden framöver, säger Jan Lundberg, professor i drift- och underhållsteknik och tribologi vid Luleå tekniska universitet och verksam vid Järnvägstekniskt centrum i ett pressmaterial.

Trots att friktions- och slitageprovaren ser oansenlig ut har den förmågan att motsvara tyngden av ett fullastat malmtåg när slitage och friktion ska mätas på järnvägsräls som är i drift. Provaren som är tillverkad i mässing, aluminium och rostfritt stål, kan fästas på alla typer av räl hur sliten rälsen än är. Den har åtta hjul som justeras för att ligga rätt mot just den räl som är aktuell för provning, med all dess nötning och osymmetri.

– De orealistiska mätresultat som levereras med dagens metoder kan göra att kostnaderna för underhåll av järnväg predikteras vara miljontals kronor dyrare eller billigare än i verkligheten. Ute i fält håller rälen kanske i tjugo år fast de felaktiga resultaten kan exempelvis ge prognoser på hållbarhet i bara fem år, säger Jan Lundberg.