VR snabbar på tågförbindelser

Helsingfors Centralstation. Foto: Christer Wiik

Den finska tågoperatören VR förbättrar tågförbindelserna på flera sträckor i juni. De snabbare förbindelserna börjar trafikera från och med midsommarveckan den 20 juni. I bästa fall försnabbas restiden med över en halv timme mellan bland annat Helsingfors och Uleåborg.

Tågpassagerarna sparar avsevärt med tid i och med att tågförbindelserna försnabbas från och med juni. Kunderna önskade snabbare förbindelser genast efter förmånligare priser. Enligt en av VR gjord undersökning önskar upp till 70 procent av finländarna att tågen skulle vara snabbare än nuförtiden.

- Vårt mål är att öka det bekväma och miljövänliga tågets popularitet steg för steg. Pris och restid inverkar mest på om tåget väljs som färdmedel. Prissänkningen i början av året har redan ökat tågets popularitet avsevärt. Nästan 250 000 fler passagerare har redan valt tåget som färdmedel, säger Maisa Romanainen, direktör för VR:s passagerartrafik.

VR har dessutom startat flera utvecklingsprojekt för att förbättra reskomforten, så som utvecklande av tågens nätförbindelser samt förnyande av restaurang- och cafétjänsterna.

Från och med den 20 juni försnabbas restiderna från Helsingfors till Seinäjoki, Uleåborg, Vasa och Björneborg. Exempelvis förkortas restiden till Vasa nästan 20 minuter och till Uleåborg över 30 minuter. På den populära rutten mellan Helsingfors och Tammerfors avgår en snabb förbindelse på 1,5 timme en gång i timmen. Dessutom erbjuds ytterligare fler förbindelser utan omstigning till Jyväskylä, Vasa och Kajana. Förbindelserna från Åbo via Tammerfors till andra orter i Finland kräver i fortsättningen omstigning i Tammerfors och då blir förbindelserna mellan Helsingfors och Jyväskylä direkta.

- Vi försnabbar resorna där det är möjligt och där möjligast många passagerare har nytta av det. Den i mars inledda snabba Åbo Express har överskridit sitt mål under en kort tid och det är riktgivande för fördelarna med snabbheten. Försnabbande är en summa av flera aspekter; banans skick ska beaktas och enspårigheten, hastighetsbegränsningarna, stoppbeteendet, omstigningarnas smidighet samt effektiv användning av personal och tågmateriel, säger Antti Tuominen, Planeringschef för VR:s fjärrtrafik.

Förbindelsen mellan Helsingfors och Åbo försnabbades i mars. Kunderna har tagit emot den 20 minuter snabbare turen bra; tågens fyllningsgrad har varit över 70 procent och över 90 procent av turerna har varit i tid.