Tyngre tåg på Inlandsbanan

Foto: Inlandsbanan

Nyligen rullade ett tåg från Polen in på Östersunds station med den första leveransen av 13 000 sliprar för sommarens arbete med bärighetshöjning på södra delen av Inlandsbanan.

 

Inlandsbanan påbörjar nu med hjälp av EU-medel ur den regionala strukturfonden för Jämtland/Härjedalen den andra och sista etappen av bärighetshöjning från Stax (största tillåtna axeltryck) 20 ton till 22,5 ton mellan Sveg och Brunflo. Arbetet med slipersförtätning och slipersbyte pågår mellan april och oktober och projektbudgeten uppgår till 45 Mkr. Utförandeentreprenör är BCA Entreprenad AB från Malmö och slipersleverantör är Industrispår AB i Ystad.

Till årsskiftet beräknas staxhöjningen vara godkänd och en flaskhals som inneburit lägre lastvikter har byggts bort. Detta innebär att svensk standard äntligen råder hela den 80 mil långa sträckan mellan Mora och Arvidsjaur. Nästa utmaning blir att få finansiering för att höja bärigheten på de återstående 29 milen mellan Arvidsjaur och Gällivare som 2012 höjdes från 16 ton till 20 ton.