Förhandlingsstart om satsningar på kollektivtrafik

Foto: SJ

Den 1 februari startade förhandlingarna om Sveriges första höghastighetsjärnväg och i dag är det dags att inleda förhandlingarna om storstadsåtgärder. Sammantaget ska Sverigeförhandlingen generera 100 000 nya bostäder och underlaget visar att förutsättningarna för att uppnå målet är goda.

– Vi har informerat berörda kommuner och regioner om vilka objekt vi börjar förhandla om samt hur förhandlingsprocessen kommer att se ut. Nu startar ett viktigt arbete som handlar om att förbättra tillgängligheten och kapaciteten i storstädernas transportsystem samtidigt som ett ökat bostadsbyggande stimuleras, säger HG Wessberg, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen i ett pressmeddelande.

De objekt som inledningsvis kommer att ingå i förhandlingarna är:

  • Malmö spårväg, sträcka Lindängen - Västra Hamnen
  • Lunds spårväg, Lund Centrum - Brunnshög/ESS
  • Helsingborg spårväg, sträcka Helsingborgs Centralstation - Väla
  • Göteborgs spårväg Norra Älvstranden Centrala delen,
  • Göteborgs spårväg Operalänken,
  • Göteborgs spårväg Allélänken,
  • Mölndal spårväg Mölndal-Åby/Åbro,
  • Stockholms tunnelbana Ropsten-Lidingö C,
  • Stockholms tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö,
  • Stockholms tunnelbana Mörby C-Täby C alternativt Roslagsbanan till Stockholm City,
  • Stockholms spårväg Syd Älvsjö-Flemingsberg och
  • Östlig förbindelse i Stockholm inklusive en förlängning av tvärspår från Sickla till Värtahamnen (Östlig förbindelse är ett statligt vägprojekt som kommunerna medfinansierar).