Deutsche Bahn skapar egna reservdelar i en 3D-skrivare

Eftersom en del av DB:s rullande materiel är ganska gammal kan 3D-skanning och 3D-utskrift vara det enklaste sättet att göra reservdelar för tåg som har blivit föråldrade. Ofta kan 3D-utskrift vara den billigaste tillverkningslösningen för så kallad småbatch- eller enhetsproduktion. Foto: Deutsche Bahn

Tyska järnvägsoperatören Deutsche Bahn har för första gången börjat producera reservdelar med hjälp av en 3D-metallskrivare, vilket har lett till avsevärt kortare leveranstider och till minskade väntetider för rullande materiel.

Skrivaren svetsar ihop tunna trådar av rostfria ståltrådar och skapar reservdelar som till exempel exklusiva axelboxar vars leverans kan ta upp till 24 månader.

DB kan nu producera sammanlagt mer än 120 olika artiklar, inklusive fläkthjul, nackstöd, höljen för terminallådor som skyddar känsliga kablar och till och med små reservdelar till kaffemaskiner.

3D-systemet som utvecklades av Berler-baserade Gefertec kan återskapa objekt enligt befintliga planer eller skanningar. Processtestning och certifiering utförs av tyska kontrollmyndigheten TÜV Süd.

- På grund av succén med 3D-skrivning av metall kan vi nu gradvis garantera en snabbare leverans av reservdelar och tidigare återföring av rullande materiel till service, säger Sabina Jeschke, ledamot i DB:s styrelse och ansvarig för digitalisering och teknik.

- Vårt mål är att tillverka cirka 10 000 olika reservdelar med hjälp av 3D-utskrift fram till år 2021."

DB började utforska kring 3D-utskrift under 2015. Företaget säger att systemet kan spara både tid och resurser, eftersom reservdelar inte längre lagras i stora mängder men tillverkas på begäran.

DB kommer också att integrera 3D-utskrift i yrkesutbildning i år. Alla 200 lärlingar som börjar i september får lära sig att producera delar med hjälp av processen. Eftersom 3D-utskrift ännu inte ingår i de flesta tekniska utbildningsprogram i Tyskland, kommer DB att utveckla ett eget träningsinnehåll för kurserna.

 Ett 3D-tryckt turbinbladhjul (till vänster) och hjulsäkert lagerskydd (till höger).