Renfes styrelse godkände tillträde till franska höghastighetsmarknaden

Ett Renfe S100 höghastighetståg på Lyon Part-Dieu station. Renfe planerar att inrätta ett permanent kontor i Lyon som en del av bolagets inträde på den franska järnvägsmarknaden. foto: Flickr. Kredit: Hive Mind, Nicolas C.

Styrelsen för Spaniens statliga järnvägsoperatör Renfe Operadora godkände bolagets tillträde till den franska marknaden för höghastighetståg vid ett möte i Madrid den 1 juli.

Renfe meddelade att bolaget har sänt redan in ansökningarna om de nödvändiga tillstånden till franska järnvägsregulatorn Arafer och SNCF Networks infrastrukturchef.

Därmed letar företaget efter sträckor för tågtjänster till Paris, men säger att det inte kommer att utföra service till den franska huvudstaden före andra fasen av dess inträde på marknaden på grund av "tekniska svårigheter och de pålagda kraven".

Renfe planerar att använda sina höghastighetståg av typ S100, som har tillverkats av Alstom och som redan är godkända för drift i Frankrike. Den nya flottan av Talgo S106 Avril höghastighetståg kommer också att tillåtas för användning på det franska järnvägsnätet.

Som en del av bolagets internationella expansionsplan etablerar Renfe ett permanent kontor i Lyon.

Renfe är inte den enda operatören som vill utmana SNCF Mobility i Frankrike. Trenitalias dotterbolagThello planerar att starta höghastighetsservice på linjen Milano-Turin-Paris i juni 2020, samtidigt som även FlixTrain söker banavsnitt för inter-city-tjänster på Frankrikes konventionella linjenät.