Trenitalia planerar för öppnandet av höghastighetssträckan Paris-Milano

Höghastighetståget Frecciarossa 1000, även känt som ETR 1000, Trenitalia klassificering, är ett tåg som drivs av den italienska statliga järnvägsoperatören Trenitalia. Foto: Flickr..kredit: Nelso Silva

Den första av fem höghastighetståg av typ Frecciarossa ETR1000 som är modifierade för Trenitalias järnvägsservice mellan Milano och Paris förväntas börja en testserie i juli 2019 i Frankrike.

Tågsätten är utrustade med TVM- system för kabinsignalering och automatiskt KVB-tågkontroll för att kunna färdas både på höghastighets- och konventionella sträckor.

De italienska tågsätten är också utrustade med ett bredare strömavtagarhuvud.

Enligt Trenitalias tekniska direktör Marco Caposciutti krävs inga andra ändringar, eftersom ETR1000s är fullständigt kompatibla med TSD.

EU: s byrå för järnvägar övervakar projektet som ett testfall.

De 14 ytterligare tågsätt, som har beställts av Hitachi Rail Italy och Bombardier Transportation tidigare i år, kommer att vara utrustade med ny teknik för internationell drift.

Efter en första kontroll på ett provspår, kommer ytterligare tester att utföras på olika höghastighetslinjer i Frankrike. Trenitalia räknar med att kunna starta sin höghastighetsservice inför sommarsäsongen 2020, i första hand med tre tåg i båda riktningar per dag.