Järnvägsexpansion vid Hamburgs containerterminal

Containerterminal Burchard- kaj i Hamburg-Waltershof. Foto: Wikipedia, kredit:Ajepbah

Hamburgs hamnbolag, Hafen & Logistik, har fullbordat ett projekt vars syfte var att utvidga järnvägsfaciliteterna vid Burchard-kajens, CTB:s, containerterminal.

Arbetet med att öka kapaciteten hos HHLA:s största containeranläggning med 25 procent till 850 000 TEU/år har omfattade installationen av två nya järnvägsspår och två lyftkranar från företaget Kocks Ardelt.

CTB har nu fyra kranar och 10 spår, som alla kan hantera 740 meter långa tåg.

Den federala tyska regeringen bidrog till projektet med 13 miljoner euro som en del av dess strategi, som går ut på att främja användningen av intermodal godstrafik.

- Vi har utökat vår järnvägsterminal ytterligare för att ge våra kunder mer än bara extra kapacitet, säger CTB:s VD Andreas Hollmann.

- De fyra järnvägskranarna, som arbetar oberoende av varandra, möjliggör mer flexibel bearbetning och snabbare genomströmning inom hamnens bannät.

Järnvägsnätet vid CTB har ökat med 50 procent sedan 2010, samtidigt som järnvägsandelen av containervolymer i Hamburg hamn förhöjdes från 37 procent till 43 procent mellan 2010 och 2017.

För närvarande byggs ytterligare en järnvägsanslutning mellan CTB och hamnentrén i Hamburg av stadens hamnmyndighet. Sträckan beräknas bli färdig år 2020.