Magdeburg inleder anbudsförfarande om 35 nya spårvagnar

En av Magdeburgs nuvarande spårvagnar på väg i stadskärnan. De nya fordonen som ska anskaffas ska ersätta dessa första generationens spårvagnar från 1995. Foto: Wikimedia, kredit: geo.hlipp

Tyska kollektivtrafikföretaget Magdeburger Verkehrsbetriebe GmbH & Co. KG, MVB, har inlett en anbudsprocess i hela Europa för upphandling av 35 nya spårvagnar.

Med hjälp av ny generations fordon ska stadens spårvagnsflotta ökas och föryngras. Passagerare kan därmed se fram emot en ny komfortnivå.

För detta förvärv finns det 61 miljoner euro tillgängliga i delstaten Sachsen – Anhalts statsbudget. Kollektivtrafikföretaget planerar en total kostnad på cirka 130 miljoner euro, varav cirka 55 procent förvaltas av MVB.

De nya fordonen som ska anskaffas ska ersätta den första generationens spårvagnar från 1995. Med tanke på det ökande antalet passagerare och utvidgningen av Magdeburgs linjenät som en del av "2:a nord-syd-anslutningen" ökar MVB också sin spårvagnsflotta med tio extra fordon.

- Spårvagnar kommer inte från hyllan som en färdig produkt. De är individuellt anpassade till de tekniska och operativa kraven i vårt företag. Anbudsprocessen är på motsvarande sätt en komplex angelägenhet, förklarar MVB:s VD Birgit Münster-Rendel.

De nya spårvagnarna, som internt kallas "NGT 10D" inom MVB, förväntas vara cirka 38 meter långa och därmed överträffar de sina föregångare med hela 9 meter och de ska ha en bredd på 2,40 meter, vilket innebär att de är 10 centimeter bredare än stadens befintliga spårvagnar.

Passagerarutrymmet ska vara luftkonditionerat så att temperaturen förblir behaglig under varje säsong. Ett nytt intelligent belysningskoncept är avsett att skapa en bekväm atmosfär i spårvagnen och en kostnadsfri WLAN kommer att ”förhindra tristess under resan, ” som MVB uttrycker saken.

MVB räknar med att de första fordonen kommer till användning under 2023.