Nya EU-medel öppnar för tåginköp i Ungern – 77 nya elfordon planeras

De nya upphandlingarna finansieras delvis genom att Ungern har återfått tillgång till EU-medel efter förbättrade relationer mellan Budapest och Bryssel. Foto: Stadler
De nya upphandlingarna finansieras delvis genom att Ungern har återfått tillgång till EU-medel efter förbättrade relationer mellan Budapest och Bryssel. Foto: Stadler

Ungerska statliga järnvägsbolaget MÁV har lanserat två omfattande fordonsupphandlingar som omfattar totalt minst 77 nya eldrivna tåg. Satsningen ska modernisera både pendeltrafiken kring Budapest och landets långväga järnvägstrafik.

Beskedet kommer sedan Ungern har återfått tillgång till betydande EU-finansiering efter regeringsskiftet tidigare i år. Enligt transportminister Dávid Vitézy kan upp till 16,4 miljarder euro i EU-medel nu användas för att stärka landets transportinfrastruktur.

42 nya pendeltåg till Budapest

Den första upphandlingen omfattar 42 nya elektriska motorvagnståg för Budapest förortsnät HÉV.

Tågen ska ersätta den åldrande fordonsflotta som i dag trafikerar linjerna H5, H6 och H7. HÉV-systemet är en viktig del av kollektivtrafiken i den ungerska huvudstadsregionen och används dagligen av tiotusentals resenärer.

De nuvarande tågen har i många fall varit i trafik under flera decennier och närmar sig slutet av sin tekniska livslängd.

Minst 35 dubbeldäckare för fjärrtrafiken

Den andra upphandlingen gäller minst 35 nya dubbeldäckade elektriska motorvagnståg för intercitytrafiken.

De nya tågen ska successivt ersätta omkring 200 äldre personvagnar som i dag används på flera av landets viktigaste järnvägsstråk, bland annat mellan Budapest och Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Szeged samt Pécs.

När de nya tågen tas i drift kommer de äldre vagnarna att flyttas över till regional trafik, vilket väntas förbättra standarden även utanför de största huvudlinjerna.

Leveranserna av de nya tågen väntas inledas under 2029.

Stor fordonsbrist i MÁV

Investeringen sker samtidigt som MÁV brottas med betydande fordonsproblem.

En rapport som publicerades i maj visade att omkring 30 procent av bolagets fordonsflotta stod ur trafik i slutet av april. Bland dessa fanns 101 intercityvagnar som inte kunde användas i reguljär trafik.

Orsakerna är flera. Underhåll och renoveringar har under lång tid försenats på grund av begränsad finansiering. Situationen förvärrades dessutom när verksamheten vid verkstaden i Dunakeszi påverkades av den tidigare ägarens konkurs, vilket ledde till att underhållsarbeten stoppades under flera månader.

Försöker återställa fordonsflottan

Verkstaden i Dunakeszi har nu återgått till MÁV:s kontroll och bolaget arbetar med att få tillbaka fler fordon i trafik.

Målet är att tio intercityvagnar ska återställas och tas i bruk redan under sommaren. För att klara den ökade sommartrafiken hyr MÁV dessutom in tio intercityvagnar från de österrikiska statsjärnvägarna, ÖBB.

Den tidigare regeringen beställde även tio nya personvagnar från den ungerska tillverkaren Magyar Vagon tidigare under året.

Järnvägen väntas få central roll

De nya upphandlingarna markerar början på en större modernisering av den ungerska järnvägen efter flera år av eftersatt underhåll och begränsade investeringar.

Om projekten genomförs enligt plan kommer de nya tågen att bli bland de största fordonsinvesteringarna i MÁV:s moderna historia och spela en central roll i utvecklingen av både regional och nationell persontrafik under kommande decennier.

Källa: MÁV, Ungerns transportministerium

Fakta:

HÉV är Budapests regionala pendeltågssystem och omfattar flera elektrifierade linjer som binder samman huvudstaden med förorter och närliggande kommuner. MÁV:s fordonspark består till stor del av äldre fordon som byggdes under 1970-, 1980- och 1990-talen.