Varbergstunnelns sista tekniska inkoppling klar – sex års arbete avslutat

Tunnel under Varberg centrum Foto: Trafikverket
Tunnel under Varberg centrum Foto: Trafikverket

Den sista tekniska inkopplingen i järnvägsanläggningen genom Varberg har nu genomförts. Arbetet markerar avslutningen på de järnvägstekniska insatserna i projektet och innebär att tågtrafiken kan köras i normal hastighet på Västkustbanan. Därmed är dubbelspåret genom Varberg fullt driftsatt efter flera års byggarbete. 

Utbyggnaden omfattar nio kilometer nytt dubbelspår mellan Varberg och Hamra, inklusive en cirka tre kilometer lång tunnel under centrala Varberg. Projektets tidplan angav juli 2025 som öppningsmånad för det nya dubbelspåret. Samtidigt framgår att avgörande arbeten med bana, el, signal och tele återstod under hösten.

Den sista inkopplingen av järnvägsanläggningen genomfördes från fredagen den 28 november klockan 0.00 till måndagen den 1 december klockan 05.00. Under denna period var tågtrafiken genom Varberg helt avstängd.

–Vi kopplar in terminalbangården som ligger en bit norr om stationen. När vi är klara den helgen så innebär det att det är det sista vi i projektet gör i form av arbeten som rör Best (Bana, el, signal och tele), säger Stephan Larsson, Trafikverket och delprojektledare järnväg.

Efter avslutad inkoppling kunde tågtrafiken återupptas utan de hastighetsbegränsningar som gällt under byggtiden.

Tunnel, station och godsbangård

I centrala Varberg går järnvägen nu i en cirka 2,8 kilometer lång bergtunnel, parallellt med en servicetunnel för räddningsfordon. Tunnlarna är sammanlänkade med tvärtunnlar. Den norra mynningen ligger i Järnvägsparken och den södra i Breared, där tunneln övergår i betongtunnel och öppet betongtråg innan anslutning till befintligt dubbelspår vid Hamra.

Ett nytt stationsområde har anlagts i norra centrum, cirka 150–200 meter från den tidigare stationen. Området omfattar plattformar i nedsänkt läge samt hissar, rulltrappor, trappor, broar och nya väganslutningar. Stationshuset har uppförts av Jernhusen och färdigställandet av kringytor pågår.

Norr om centrum, i Lassabacka, har en ny godsbangård byggts. Anläggningen togs i drift i december 2025 och ersätter den tidigare bangården i centrum, bland annat för att minska buller och öka kapaciteten med direkt anslutning till Varbergs hamn.

Projektet byggstartade 2019 och har genomförts under sex år. Totalentreprenör är Implenia Sverige AB. Kostnaden uppgår till 8,6 miljarder kronor i 2021 års prisnivå, med medfinansiering från Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen. Återställning och rivning av den tidigare järnvägen genom centrala Varberg sker under 2025.

Källa: Trafikverket