Det brittiska höghastighetsjärnvägsprojektet HS2 har genomfört en ovanlig broinstallation över motorvägen M6 utan att behöva stänga av den hårt trafikerade leden. Under ett helgarbete lyckades projektets ingenjörer skjuta ett 4 600 ton tungt brosegment över motorvägen medan trafiken fortsatte att rulla.
Operationen beskrivs som en nationell premiär i Storbritannien och syftade till att minska påverkan på trafiken längs M6, som är en av landets mest belastade motorvägar. Arbetet är en del av bygget av M6 South Viaduct, som ska bära höghastighetståg mellan London, Birmingham och vidare norrut.
17 timmars precisionsarbete
Den aktuella insatsen pågick i 17 timmar och var den sista etappen i en tredelad process för att montera det 315 meter långa östra brodäcket. Tidigare moment har krävt helgavstängningar av huvudkörbanan, men denna gång utvecklades en metod som gjorde det möjligt att genomföra arbetet utan total avspärrning.
Huvudentreprenören Balfour Beatty VINCI, som leder arbetet för HS2, samarbetade nära med den statliga väghållaren National Highways för att ta fram ett så kallat helt säkrat förfarande. Förberedelserna innebar bland annat att M6 mellan trafikplatserna 4 och 5 stängdes nattetid torsdagen den 11 december, så att brodelen kunde flyttas 12 meter framåt och vila stabilt på betongpelare inför helgen.
På lördagen sköts därefter bron över motorvägen i en hastighet av cirka 13 meter per timme. Under arbetet behövde endast avfarten till M42 hållas stängd, medan genomfartstrafiken på M6 kunde fortsätta.
– Längs hela HS2-sträckningen utvecklar vi nya arbetssätt inom teknik och byggande för att bli effektivare och minska påverkan på omgivningen. Den här helt säkrade inskjutningen gjorde att vi kunde halvera antalet motorvägsavstängningar, säger Caroline Warrington, chef för genomförandet på HS2 Ltd, enligt projektets egen redovisning.
Fokus på effektivitet och kostnadskontroll
Arbetet sker samtidigt som HS2 genomgår en bred omställning för att pressa kostnader och öka produktiviteten. Projektets vd Mark Wild leder sedan tidigare en översyn av hela programmet med målet att bygga järnvägen så effektivt som möjligt och till lägsta rimliga kostnad, efter återkommande kritik mot budgetöverskridanden.
Själva förflyttningen av bron genomfördes med hjälp av kraftiga vinschar, så kallade strandjacks. För att minska friktionen sköts konstruktionen över glidplattor av ett material som normalt används som non-stick-beläggning i stekpannor.
Varje brosektion består av en ihålig dubbelboxkonstruktion i väderbeständigt stål. Materialet bildar en naturlig skyddande oxidhinna, vilket ger bron ett rostliknande utseende men samtidigt minskar behovet av framtida underhåll och målning. Redan från början monterades 82 prefabricerade betongplattor på stålkonstruktionen, vilket ska minska behovet av ytterligare vägavstängningar när brobanan färdigställs.
– Vårt främsta fokus är trafiksäkerhet och att hålla störningarna för trafikanterna så små som möjligt. Den här tekniken gjorde det möjligt att flytta bron utan dagtidsavstängning och samtidigt minska det totala antalet avspärrningar kraftigt, säger Victoria Lazenby, regionchef för Midlands på National Highways.
Nästa steg redan planerat
Efter den lyckade insatsen har bygget av M6 South Viaduct nått ungefär halva vägen. Under nästa år planeras samma metod användas för att skjuta in ett parallellt västdäck bredvid det nuvarande. Det ska i framtiden bära tågtrafik i sydgående riktning.
Samtidigt fortsätter debatten om HS2-projektets kostnader och samhällsnytta, där tekniska framsteg som minskar störningar ses som nödvändiga för att upprätthålla politiskt och offentligt stöd för projektet.
Källor: HS2, New Civil Engineer