Nyligen togs det första spadtaget för dubbelspår mellan Sundsvalls central och Kubikenborg. Samtidigt upprepar Sundsvalls kommun sitt krav: regeringen måste stå fast vid löftet om Ostkustbanan. Utan en modern järnväg riskerar näringsliv, tillväxt och besöksnäring i Sundsvall och norra Sverige att hämmas.
Nu inleds byggnationen av dubbelspår på sträckan mellan Sundsvalls central och Kubikenborg. En sträcka på omkring 2,5 kilometer – men det behövs många mil till med dubbelspår.
Sundsvalls kommun menar att detta bara är början. För att hela regionen ska kunna växa och bidra till Sveriges konkurrenskraft krävs att regeringen lever upp till tidigare löften om nya Ostkustbanan, den dubbelspåriga järnvägen längs Norrlandskusten. Utan den riskerar näringsliv, tillväxt och besöksnäring att hämmas.
– Det är glädjande att utvecklingen av resecentrum är igång - jag hoppas självklart att det också är det första spadtaget för dubbelspår längs hela Ostkustbanan, som vi har blivit lovade och som är centralt för vår regions fortsatta utveckling, säger Lisa Tynnemark, vice ordförande i Kommunstyrelsen.
Trots avtal, investeringar och 15 års planering riskerar samhällsutveckling och klimatanpassning att gå förlorade. Trafikverkets förslag att lappa och laga på en snart 100 år gammal bana och dessutom med sänkt hastighet från 250 till 160 km/h har mött hård kritik, särskilt från näringslivet. Ett steg bakåt som försvårar utvecklingen i hela norra Sverige om regeringen inte ändrar Trafikverkets förslag till beslut.
Behovet av Ostkustbanan är tydligt. I Sundsvall har kommunen, staten och näringslivet redan investerat miljarder i ny järnväg och Logistikpark. Utan dubbelspår hotas projekt som Övre Stockvik, ett industriområde på 40 hektar, vilket innebär uteblivna arbetstillfällen och framtida intäkter. Samtidigt är Gävle ett av Sveriges viktigaste transportnav, där Ostkustbanan knyts samman med Norra stambanan och Bergslagsbanan.
Investeringen i 5,5 mil dubbelspår är avgörande för gods- och persontrafik i hela Norrland.
Dubbelspåret är också en del av planerad klimatanpassning och skyfallssäkring. Sträckan mellan Dingersjö och Kubikenborg har utmanande terräng nära tät bebyggelse, vilket gör den extra sårbar. En olycka liknande urspårningen i Hudiksvall 2023 skulle kunna få ännu allvarligare konsekvenser här. Just därför är det avgörande att nästa steg tas nu. Med ett samlat grepp om Ostkustbanan kan Sverige få en framtidssäker järnväg som möter både klimatutmaningar och regionens behov av tillväxt, jobb och fungerande transporter.
Källa: Sundsvalls kommun