Finländska järnvägsbolaget VR beslutade 2023 att sälja 25 järnvägsstationer, men fortfarande i slutet av 2025 har endast en affär slutförts. Det är Parkano som hittills blivit köpt, medan övriga kommuner avvaktar eller avslutat sina förhandlingar. Trots den långsamma takten anser VR att processen utvecklas enligt förväntningarna.
Initiativet lanserades i maj 2023 och omfattade både större och mindre stationer runt om i Finland. VR framhöll då att byggnadernas framtida användning bäst kunde utvecklas lokalt. Intresset har enligt bolaget varit relativt stort, men beslutsprocesserna har dragit ut på tiden.
Kiinteistökehityspäällikkö Kai Perhola säger att långsamheten inte kom som någon överraskning.
Parkano enda avslutad affär – fler stationer kan säljas före sommaren
Den enda hittills genomförda affären gäller Parkano, där staden köpte stationen i april med målet att utveckla området och stärka servicenivån vid stationen. Byggnaden uppfördes 1971 och renoverades senast 1994.
Perhola uppger att nya affärer är på väg och att VR räknar med att kunna offentliggöra flera av dem inom kort.
Vilka stationer som är aktuella vill han däremot inte kommentera förrän besluten är slutgiltiga och avtalen undertecknade. Flera kommuner – bland dem Kouvola och Tavastehus – har tidigare uppgett att de överväger att köpa sina lokala stationer.
I Toijala har staden och VR tecknat en avsiktsförklaring för att hitta en köpare. Akaa har dock meddelat att man inte vill ta över stationen själva.
Perhola säger att intresset varierar mellan orterna.
En del kommuner har även föreslagit att staten borde äga stationsbyggnaderna, på samma sätt som baninfrastrukturen ägs nationellt. Förslaget har dock inte lett till förändringar i VR:s försäljningsstrategi.
Åbo väntar på spårvägsbeslut – inga förhandlingar om Kuppis
I Åbo satte VR försäljningen av den gamla centralstationen på paus när stadens spårvägsplaner tog ny fart. Den planerade linjen skulle gå precis förbi stationshuset, vilket kräver en ny detaljplan. Först när arbetet är klart – tidigast 2026 – räknar VR med att stationen kan läggas ut till försäljning.
Stationen stängdes i augusti 2024 och ersattes av en ny lösning vid Logomons bro, några hundra meter bort. Den stora stationshallen står nu tom, även om delar av byggnaden används av befintliga hyresgäster. VR anser att byggnaden har potential för flera olika ändamål trots att skyddsbestämmelser om både exteriör och interiör begränsar ombyggnation.
Kupittaa station har däremot inte varit föremål för förhandlingar alls. Stationen består i praktiken av plattformar, trappor och hissar och saknar lokaler som kan utvecklas för annan verksamhet.
Källa: Yle / Originalartikel om VR:s stationsförsäljning